Tesla-killer maakt indruk met enorme range en revolutionair laadsysteem
In de race der elektrische auto’s rijdt Tesla nog steeds voorop, maar in de achteruitkijkspiegel duiken steeds meer concurrenten op. Bekende merken als BMW, Polestar en Hyundai zitten het Amerikaanse merk al op de hielen. En het zijn niet alleen bekende namen die Tesla willen inhalen. Ook het uit China afkomstige Nio zet de achtervolging in met hun ET7.
Aan vertrouwen is bij Nio geen gebrek. Oprichter van het Chinese automerk William Li is niet bang voor de concurrentie. Zo noemt hij Tesla ‘het Volkswagen onder EV-bouwers’, en mikt hij met zijn eigen merk op het niveau BMW, Audi en Mercedes. Dat is nogal wat om te zeggen, maar gezien de specificaties van de ET7 is dat nog niet eens onterecht. Deze elektrische auto van Nio oogt en klinkt namelijk zeer indrukwekkend.
Indrukwekkende Tesla-killer uit China
De Nio ET7 is een stijlvolle sedan met strakke lijnen en elementen die misschien niet helemaal nieuw zijn. Zo zien we de verzonken deurgrepen die we kennen van Tesla en het doorlopende achterlicht zoals we die al zagen bij de Audi e-tron. Niet heel origineel, maar eerlijk is eerlijk: de Nio ET7 is geen onaardige auto om te zien. Ook van de binnenkant niet. Daar vinden we namelijk een 12,8-inch amoled scherm, nappaleer, houten elementen en een 1.000 watt krachtig geluidssysteem met 23 speakers.
Het is dus een soort volledig elektrische concertzaal met leren stoelen. Tot zover een waardige Tesla-concurrent, maar hoe zit het met de range en de snelheid? Dat ligt aan de versie die je koopt, maar er is er eentje met twee elektromotoren die samen goed zijn voor 684 pk. Dat is genoeg om in 3,9 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten.
De Nio ET7 brengt je ver
Ook qua range valt er het één en ander te kiezen. De instapper heeft een 70 kWh accupakket waarmee je ongeveer 500 kilometer ver komt. Dat is al best indrukwekkend, maar er is ook een 100 kWh en zelfs een 150 kWh versie. Daarmee kun je respectievelijk 700 en 1.000 kilometer rijden voordat je weer moet laden.
Dat zijn al indrukwekkende cijfers, maar Nio heeft nog een wapen in handen. Dit automerk is namelijk ook bezig met een accuwisselsysteem. Dit betekent dat je bij de pomp niet hoeft te stekkeren, maar er gewoon een volle accu in doet. De voordelen van elektrische rijden en toch net zo snel bijtanken als met een benzine-auto. Tesla heeft ook met dit systeem getest, maar kreeg het niet van de grond.
Onderweg naar Europa
Tesla lijkt er dus een serieuze concurrent bij te gaan krijgen. Nu alleen nog in China, maar dat gaat mogelijk snel veranderen. Nio heeft plannen om nog dit jaar de Europese markt te betreden. Er is dus een goede kans dat de ET7 deze kant op gaat komen. Wat hij hier moet kosten is nog niet bekend. In China kost hij je 448.000 yuan. Dit is omgerekend ruim 56.600 euro. Een serieus bedrag, maar gezien de specificaties is dit een beste scherpe prijs.
Nio is zeker niet de enige elektrische auto die elektrisch rijden anders aanpakt, ook Toyota denkt buiten de gebaande paden. Het Japanse merk heeft namelijk ook een manier gevonden om een elektrische auto te maken die niet uren aan een stekker hoeft te hangen. Hoe? Dat lees je hier.