Tesla verdient miljarden aan andere automerken: 4 vragen en antwoorden
Tesla maakte afgelopen jaar voor het eerst in 17 jaar winst. Dit komt niet alleen door eigen succes, maar vooral ook door problemen bij andere autofabrikanten. Door de verkoop van groene credits schoot het bedrijf van Elon Musk eindelijk in de groene cijfers.
Van 862 miljoen dollar nettoverlies (2019) naar 721 miljoen dollar nettowinst (2020). Tesla verdiende 1,6 miljard dollar aan de verkoop van overeenkomsten met andere autofabrikanten. Deze fabrikanten ontliepen zo gigantische CO2-boetes.
1. Wat zijn groene credits?
De auto-industrie heeft enkele jaren geleden afspraken gemaakt met de Europese Commissie. De uitstoot van de totale vloot van een concern mag maximaal 95 g/km zijn (2021). Voor elke gram meer moet een boete betaald worden. Om deze boete te omzeilen, kopen autofabrikanten bij Tesla speciale overeenkomsten. Hiermee worden de verkopen gebundeld, zodat er op papier minder wordt uitgestoten.
2. Hoeveel verdient Tesla ermee?
Dit blijkt dus een goede business te zijn. Tesla heeft namelijk 1,6 miljard dollar verdiend aan deze overeenkomsten. In de afgelopen vijf jaar hebben groene credits zelfs voor 3,3 miljard dollar aan winst opgeleverd. Tesla heeft zelf niets aan deze credits, omdat zij geen brandstofauto’s hoeven te ‘compenseren’.
3. Wie kopen deze credits?
Wie wel moeten compenseren zijn fabrikanten als Fiat Chrysler Automobiles. Zij kochten naar verluidt honderden miljoenen aan Tesla’s CO2-krediet om de boetes te ontlopen. Ook General Motors kocht bij Elon Musk groene credits.
Niet gek, want de Europese boetes zijn erg hoog. Zo krijgt Volkswagen waarschijnlijk meer dan 100 miljoen euro boete omdat de Duits autobouwer 0,5 gram per kilometer te veel uitstootte.
4. Welke merken verdienen nog meer aan de credits?
Volkswagen heeft deze boetes wel proberen te omzeilen door met het moederbedrijf van MG een overeenkomst aan te gaan. Ook Volvo – dat door de Polestar en hybrides goed op koers ligt – hielp Ford een handje. Jaguar Land Rover houdt er een andere strategie op na: zij hebben tientallen miljoenen euro’s vrijgemaakt in voorbereiding op de boete.
Wil jij net als Elon Musk verdienen aan de CO2-problematiek. De Tesla-eigenaar geeft jou 100 miljoen als je hetbeste CO2-idee hebt.