Tesla Cybertruck blijft niet heel tijdens extreme test in diep water
De Tesla Cybertruck heeft een speciale Wade-modus waarmee de elektrische auto door diep water kan banjeren. Deze YouTuber maakt het in een extreme test met zijn EV wel heel bont en ondervindt daar nu de gevolgen van.
De YouTuber in kwestie is TechRax. Wellicht ken je hem van zijn video’s waarin hij gloednieuwe smartphones martelt om te ontdekken hoe robuust ze zijn. Hoewel ruim 7,6 miljoen mensen op de techtester geabonneerd zijn, uploadt hij nog maar sporadisch video’s.
Gênante test van Elon Musk
Wel zijn er in de afgelopen weken twee video’s verschenen waarin hij torture tests uitvoert met de Tesla Cybertruck. Allereerst zocht hij uit hoe het nu gesteld is met het ultra sterke glas, dat tijdens de onthulling in 2019 toch niet zo sterk bleek.
Elon Musk liet hoofdontwerper Franz von Holzhausen op het podium een metalen bal tegen het raam keilen, waarna de ruit onverwachts brak. Tikkeltje gênant, zeker omdat bij de herkansing ook het raam in de achterdeur sneuvelde. Dit was overigens niet de laatste keer dat Musk in verlegenheid is gebracht.
Ramen van de EV opnieuw getest
Uiteraard kon TechRax het niet laten om deze test zelf nog eens uit te voeren bij zijn Tesla Cybertruck. Met eenzelfde metalen bal worden opnieuw de ramen bekogeld, die ditmaal verrassend genoeg wel heel blijven.
De Tesla Cybertruck komt daarentegen niet ongehavend uit de tweede test. De YouTuber is benieuwd door welke waterdiepte de elektrische auto kan rijden.
Watertest met de Tesla Cybertruck
Auto’s met een traditionele verbrandingsmotor hebben het nadeel van een lage luchtinlaat, waardoor water de verbrandingskamers kan bereiken. Wanneer dit gebeurt ontstaan hydrolock, wat je complete motor aan gort helpt.
Tesla Model S-concurrent met meer range nu 27.000 euro goedkoper
EV’s hebben hier geen last van, maar je wil daarentegen niet dat water de cruciale onderdelen van de accu bereikt. De Tesla Cybertruck heeft daarom een speciale watermodus waarmee de elektrische auto verhoogd wordt en er druk wordt uitgeoefend op de batterij. Doe je dat, dan kun je volgens Tesla door wel 80 centimeter diep water rijden.
YouTuber TechRax probeert het, maar doet het niet op bijzonder tactvolle wijze. Met veel snelheid rijdt hij een plas in, waardoor water hoog opspat en het over de puntvormige neus golft. Later blijken verschillende plastic delen los te zijn geschoten of zelfs kapot te zijn gegaan. Problematischer is dat de bediening van de kofferbakklep en de laadbedafdichting de geest heeft gegeven.
Grootste EV-concurrent Elon Musk heeft nu al eigen Tesla Roadster