Goedkopere Tesla-concurrent met next-level accu naar Nederland
Merken als Tesla krijgen er een nieuwe concurrent bij op de markt van elektrische auto’s. Uit China. De naam van de fabrikant is BYD (Build Your Dreams). De wagens hebben een next-level accu, met minder productiekosten en milieuvervuiling.
BYD komt uit China en verkoopt in Azië al meerdere modellen. In 2021 verkocht de fabrikant meer dan 740.000 auto’s. Met een uitrol naar Europa moeten deze verkoopaantallen nog hoger worden.
BYD start niet rustig als Tesla en Xpeng
BYD gaat niet rustig van start. Andere merken als Tesla of Xpeng begonnen of beginnen voorzichtig met één model, al is de P5 uitgesteld. BYD komt direct met drie modellen: de Han, Tang en Atto 3. Hier komt later nog de Seal bij.
De HAN is een grote luxe sedan en de Tang een flinke SUV waarin je met zeven personen kunt rijden. De Otto 3 wordt de aantrekkelijkste auto in Nederland. De C-segment SUV is een concurrent voor de Kia Niro EV, de bestverkochte auto van 2021.
Next-level accu
Bijzonder aan alle modellen van BYD is dat ze andere accu’s gebruiken dan de lithium-ion batterijen die je bijvoorbeeld bij Tesla ziet. Er wordt gebruik gemaakt van een zogenaamde Blade-batterij. Deze accu’s bestaan uit platte cellen, vandaar de naam.
Bij het maken van een LFP-accu worden minder zeldzame aardmetalen gebruikt en er is zelfs geen kobalt nodig. Hierdoor is de productieprijs van de accu’s een stuk lager.
Specificaties BYD Atto 3
Het accupakket in de BYD Atto 3 heeft een capaciteit van 60 kWh. Hiermee moet je zo’n 420 kilometer kunnen rijden. Snelladen kan tot maximaal 88 kWh. De auto houdt volgens de fabrikant deze maximale laadsnelheid langere tijd aan, een relatief vlakke laadcurve dus.
De nieuwe Lucid Air wint het van concurrent Tesla Model S Plaid
De SUV heeft een elektromotor op de vooras die goed is voor 150 kW (204 pk). Hiermee sprint je van 0 naar 100 kilometer per uur in 7,3 seconden. De topsnelheid bedraagt 160 kilometer per uur.
Designkenmerken die we niet terugzien bij Tesla, Audi of Renault
Hoewel het exterieur niet heel bijzonder is, kent het interieur voor Nederland – en westerse automerken – ongewone features en designkenmerken. Zo is het centrale display te draaien en zit er een soort gitaar in de deur verwerkt.
Het is nog onduidelijk wat de BYD Atto 3 en andere modellen in Nederland gaan kosten. De elektrische auto’s van het Chinese merk zijn na de marktintroductie zowel op internet als bij importeur Louwman te bestellen. Autovisie-hoofdredacteur Jaco Bijlsma reed al met de auto. Zie hier zijn review van de SUV.