Tesla Autopilot is zo goed dat bizarre vorm van misbruik op de loer ligt
Door alle rijhulp- en veiligheidssystemen die tegenwoordig in auto’s zitten, wordt rijden steeds veiliger. Althans, dat is de bedoeling. Helaas is het ook mogelijk om misbruik te maken van de Autopilot van Tesla en andere systemen. Dat kan op verschillende manieren, maar onderzoekers van de Ben Gurion Universiteit in Israël hebben een wel heel opmerkelijke manier gevonden.
Ze noemen het zelf een split-second phantom attack. Hierbij wordt misbruik gemaakt van de sensoren van een Tesla. Deze zijn namelijk zo goed dat ze kunnen reageren op dingen die wij (bijna) niet kunnen zien. Bij dit onderzoek hebben onderzoekers aangetoond dat het tonen van een “verstopt” stopbord of geprojecteerde voetganger genoeg is om de auto vol op de rem te laten trappen. En daar is slechts enkele milliseconden voor nodig.
Bijna niet te zien
Bij het onderzoek werd op een reclamebord langs de weg een aantal milliseconden een stopbord getoond. Dit kun je met het blote oog bijna niet zien, maar de sensoren van een Tesla kunnen dit wel. De auto trapt vervolgens op de rem en je hebt als bestuurder geen idee waarom. Ook wanneer een voetganger zeer kortstondig op de weg werd geprojecteerd met een beamer greep de auto in.
Door reclameborden te hacken of beamers te plaatsen kan er dus misbruik gemaakt worden van de AutoPilot van Tesla en andere auto’s met geavanceerde rijhulpsystemen. Dit kan tot zeer gevaarlijke situaties leiden. Gelukkig onthult de Israëlische universiteit niet alleen het probleem, maar komen ze ook met een oplossing.
Ze noemen dit zelf ‘GhostBusters’. Dit soort systemen zijn in staat om op basis van licht, diepte en oppervlakte te bepalen of iets echt of slechts een projectie is. Hierdoor zouden auto’s in de toekomst zelf moeten kunnen bepalen of het wel echt nodig is om te remmen. Tot die tijd is het te hopen dat hier geen misbruik van gemaakt gaat worden.
AutPilot van Tesla verslagen door Duitse merken
Eerder deze maand werd door de onafhankelijke non-profitorganisatie NCAP ook al geconcludeerd dat de AutoPilot van Tesla technisch gezien van zeer hoog niveau is. Toch kreeg deze een zeer matige beoordeling en werd Tesla afgetroefd door de op veel punten minder goede systemen van Mercedes, BMW en Audi. Dat klinkt vreemd, maar zoals je hier kan lezen is daar zeker een reden voor.