Kun je met een Tesla probleemloos naar Barcelona rijden? We probeerden het uit
De Tesla Model S-reviews vliegen je om de oren, dus probeerden we iets anders. Het idee was om met een Tesla Model S van Amsterdam naar Barcelona te rijden om te ondervinden of Range Anxiety op lange afstanden je dermate zenuwachtig maakt dat je liever een Citroen C1 had meegenomen.
Dit artikel is geschreven door gastschrijver Aert Hulsebos.
Het liep even iets anders; we hadden de Tesla Model S P100D tot onze beschikking. Deze auto is goed voor een sprint naar 100 km/u in 2.7 seconden en draagt het grootste accupakket bij zich dat op dit moment beschikbaar is op de markt. Lees: een actieradius van 500 kilometer, praktisch gezien.
Daarnaast kregen we te horen dat we niet de eerste waren die lange tochten met de Tesla maakten, dus na wat klantverhalen te hebben gelezen was ook die insteek niet meer relevant. Dit bleek niet veel later toen we in Barcelona de ene Scandinavische Tesla na de ander voorbij zagen vliegen. Vooral de Noren lijken geen last te hebben van Range Anxiety.
We namen dus de mentaliteit over van de Noren en pakten de Tesla zonder veel zorgen omtrent het accugebruik. Ook wilden we zien of de Autopilot zijn werk deed in verschillende landen, drukke steden en onbekende landwegen.
Tesla navigeert ons door de Parijse onderwereld
Onze reis begon bij het Europese hoofdkantoor in Amsterdam, waarna we met een volle accu richting Parijs reden. In de buurt van Breda zochten we de eerste Supercharger op, voor we na 45 minuten (volle accu) onze test zouden voortzetten.
We hadden Tesla de route naar Barcelona laten uitstippelen door middel van de Superchargers die we onderweg tegen zouden komen. Een van deze Superchargers was vlakbij het vliegveld Orly in Parijs, de route erna toe was echter door de meest grimmige buurten die Parijs heeft te bieden.
Op dit moment waren we niet bezig met de Autopilot of de achterliggende techniek. We waren er op gebrand om deze auto van 160.000 euro zo snel mogelijk weg te halen uit een buitenwijk waar we niet werden onthaald met de fijnste handgebaren.
De Autopilot van snelweg tot binnenweg
De Tesla Model S is in deze uitvoering een schreeuwend dure auto en dat is bekend in alle wijken van Parijs. Op de prijslijst is te zien dat de prijs vooral wordt bepaald door de technieken die op verschillende niveaus kunnen worden aangevinkt. Deze Tesla vinkt het hoogste niveau autonoom rijden aan. Met Parijs in onze achteruitkijkspiegel hadden we nog een lange weg op de Route Soleil te gaan en kregen we voor de eerste keer de kans om de Autopilot grondig te testen. Hoe de Autopilot van Tesla ongeveer werkt, zie je in de onderstaande video.
We zijn in een periode terechtgekomen waarin we controle kunnen weggeven aan computergestuurde apparaten. In veel gevallen ten goede; denksnelheid, reactievermogen en ervaring zijn allemaal in het voordeel van het apparaat. We weten dat vliegtuigen semiautomatisch opereren, wat maakt het verschil met auto’s? Eigenlijk niks, behalve dat veel andere auto’s nog niet autonoom zijn, maar worden bestuurd door de afgeleide smartphone-bestuurders.
Dit was ongeveer de gedachte tijdens een dikke 250 kilometer op en af op de Autopilot. Recapitulerend in de file, waarin de Tesla zichzelf wel redde, kwamen we erachter dat kilometers op deze manier nog sneller voorbijgaan. Al eerder probeerden wij een eerdere versie van de Autopilot. Hoe ons dat verging, check je in de onderstaande video.
https://www.youtube.com/watch?v=eI8ykZBsKmQ&t=18s
Tesla en het Novotel-netwerk
Aan de Route de Soleil liggen genoeg Superchargers, zodat je als een stoïcijnse Noor redelijk kan doorrijden tot je een Supercharger hebt gevonden. In ons geval was het een overnachting in een Novotel, een partner van Tesla waar vaak Superchargers te vinden zijn.
Vlakbij onze overnachting werden we overigens nog opschrikt door een ingreep van de Model S. Deze leek iets beter op te letten bij de afslag waar verderop een opstopping ontstond. In een klap (figuurlijk) waren we overtuigd van de Autopilot.
Tesla in Barcelona
Hoe zuidelijker je in Europa rijdt, hoe zeldzamer de Tesla’s worden. De Superchargers worden bezet door vakantiegangers die je ook al twee stops eerder hebt gezien, maar in de drie dagen Barcelona zijn we geen Spaanse Tesla tegengekomen – iets dat bevestigd werd door de positieve reacties van de inwoners.
Menigmaal hebben we minstens vijftien minuten in gebroken Engels aan een groep nieuwsgierige mensen alles moeten uitleggen over de auto. Sommigen waren zelfs zo brutaal dat ze vroegen om een blokje mee te rijden. En zo geschiedde.
Na een schelle gil toen we redelijk hard het pedaal intrapten, bleek de meelifter een liefhebber te zijn van auto’s met een scherpe visie op de komst van Tesla. Hij zag de komende jaren nog geen plek voor Tesla in Spanje. Ze zijn er niet op ingericht, noch qua infrastructuur of qua politieke doeleinden.
Afgezien van de politieke doeleinden heeft Tesla het op zichzelf genomen om de infrastructuur te regelen, door te werken aan een steeds grotere dekking wereldwijd. Of Tesla pionier blijft in autonoom en elektrisch rijden valt nog te bezien met de Duitsers in de achteruitkijkspiegel. Wat zeker is, is dat Elon Musk met de Model S een blik in de toekomst heeft gegeven.
De terugreis verliep zoals op onderstaande afbeelding is te zien. Tesla of Citroen C1? De eerste is ten zeerste aan te raden.