Tesla moet na sjoemel-update 13.365 euro per Noorse klant betalen
Tesla heeft van de Noorse rechtbank een boete opgelegd gekregen, omdat de autofabrikant de laadsnelheid en actieradius van de Tesla Model S met updates heeft verlaagd. Hierbij zijn de eigenaren niet ingelicht. Volgens de Noorse krant Nettavisen moet de Noorse tak van het bedrijf van Elon Musk iedere benadeelde klant 136.000 kronen (13.365 euro) betalen.
Dat accu’s naar verloop van tijd minder capaciteit hebben is algemeen bekend, maar Noorse eigenaren van een Tesla Model S met een 85-uitvoering kregen ineens wel een heel stuk minder rijbereik. Nu blijkt het om een opmerkelijke update te gaan. De modellen met software update 2019.16.1 en 2019.16.2 (tussen 2013 en 2016 uitgekomen) hebben tot 11% minder actieradius. Daarnaast is de laadsnelheid via superchargers fors achteruit gegaan bij deze modellen.
13.365 euro voor 10.000 Noorse klanten
De eerste klachten kwamen in december 2020 binnen, maar de Noorse tak van de autofabrikant reageerde niet op de aanklacht. Dus stapte een groep getroffen Tesla Model S-eigenaren naar de rechter. Die oordeelde hard en legt de autofabrikant een boete van 136.000 kronen (13.365 euro) op per benadeelde klant. De 85-modellen zijn tussen 2013 en 2016 ongeveer 10.000 keer verkocht. Dit betekent dat Tesla in totaal zo’n 134 miljoen euro moet betalen.
Het bedrijf van Elon Musk heeft vooralsnog niet gereageerd op de uitspraak en kan nog in hoger beroep gaan. Mocht dat succes opleveren, dan is de kous nog niet af voor Tesla.
Meer rechtszaken tegen Tesla
In Amerika is een soortgelijke rechtszaak aangespannen, die ook te maken heeft met het verlagen van de laadsnelheden. Maar ook buiten de updates om lopen er zaken tegen Tesla, dat eerder deze maand nog in het nieuws kwam wegens gesjoemel met snelheidscijfers en de autopilot.
Zo is de Nederlandse stichting Tesla Claim bezig met het verzamelen van een bundel aan klachten, waarover de rechter uiteindelijk moet beslissen. Hoewel dit spannend klinkt, is het niets nieuws in de tech- en autobranche. Veel merken hebben (moedwillige) ‘fouten’ gemaakt, waardoor zij een schadevergoeding moeten betalen. Een bekend voorbeeld is Volkswagen, dat sjoemelsoftware plaatste om emissietesten te omzeilen.
Van dieselschandaal naar CO2-neutraal: Volkswagen wijzigt koers
Het geval van Tesla is beter te vergelijken met Apple’s updates. Het bedrijf uit Cupertino maakte een paar jaar geleden oude iPhones trager om meer nieuwe toestellen te verkopen.