Bugatti Chiron teruggeroepen na pijnlijke blunder in fabriek
Als je miljoenen betaalt voor een Bugatti Chiron, mag je perfectie verwachten, toch? Schaaf die verwachtingen maar wat bij, want ook het hoogstaande hypercarmerk maakt fouten, zo blijkt. Bugatti was genoodzaakt tot een opmerkelijke terugroepactie, al geldt die maar voor één enkele auto.
Bugatti maakt de duurste nieuwe auto’s ter wereld. Recent nog werd een Chiron geveild voor een extreem bedrag. Daarmee werd het de duurste nieuwe auto ooit geveild. Ook aan de onderhoudskosten van een Bugatti ben je iets meer kwijt dan aan die van een Polootje. Sterker nog, een simpel beurtje van een Chiron Pur Sport kost je zelfs al meer dan een hagelnieuwe Volkswagen Polo. Lees hier hoe krankzinnig veel vier jaar aan onderhoud van de hypercar kost.
Opmerkelijke terugroepactie voor Bugatti Chiron
Helaas voor de kersverse eigenaar van een Bugatti Chiron Super Sport moest zijn 1.600 pk sterke bolide nog voor de eerste onderhoudsbeurt terug naar de dealer. Wat blijkt? De auto verliet de fabriek in Molsheim op de verkeerde wielen, wat gevolgen kan hebben voor het weggedrag op topsnelheid.
Die topsnelheid ligt bij deze Bugatti Chiron Super Sport overigens lager dan bij de zeldzame Super Sport 300+. Die 300+ staat bij dat model voor de snelheid… in mijl per uur (omgerekend ruim 482 kilometer per uur). De ‘normale’ Super Sport topt bij zo’n 440 kilometer per uur. Ook bepaald geen kattenpis. Op die snelheid wil je op je wielen kunnen vertrouwen.
Fout van het systeem
Heb jij zelf ook een Bugatti Chiron Super Sport in je garage hebben staan? Dan kunnen we je melden dat wij daar maar al te graag een ommetje in zouden willen maken, maar ook dat de terugroepactie betrekking had op slechts één enkel exemplaar. Je hoeft je dus geen zorgen te maken.
Toen de eigenaar tijdens het bestellen bij de wielkeuze aankwam, koos hij voor de lichtgewicht BBS-wielen die bestemd waren voor de Bugatti Chiron Sport, niet de snellere Super Sport. Toch ligt de fout bij Bugatti, wiens systeem niet voorkwam dat deze keuze kon worden gemaakt. Het setje wielen moest dus worden gewisseld.
Eerdere blunder in de fabriek bij Ferrari
Bugatti is hierna zijn nog eens door zijn bestellijsten gaan speuren en stelt dat dit het enige geval was waarbij dit is gebeurd. Dat maakt het een uitzonderlijk kleine terugroepactie. Anders was dat voor Ferrari, dat vorig jaar duizenden auto’s moest repareren met een ander gevaarlijk probleem.