Alrik de Jong
Alrik de Jong Investeren & Beleggen 27 aug 2024
Leestijd: 2 minuten

Temu verliest in één klap 50 miljard na 2 jaar fast fashion-succes

Temu, een online retailer uit China voor fast fashion en andere troep, is in een paar uren tijd 50 miljard euro minder waard geworden. Dit na twee jaren van megasucces op de beurs.

Waar wij koopzieke westerlingen ooit ladingen vol troep bestelden via AliExpress, is Temu de laatste jaren de online plek voor spotgoedkope snuisterijen die uiteindelijk al vrij snel op de afvalbult belanden. Een succesvol concept, maar er zijn vanuit alle hoeken meer kapers op de kust. Om je alvast uit de illusie te helpen: de interesse in rotzooi is niet afgenomen.

Temu crasht op beurs en verliest 50 miljard euro

Het aandeel van PDD Holdings, het moederbedrijf van de snelgroeiende Temu shopping-app, zakte maandag met meer dan 30% op de beurs en verloor meer omgerekend zo’n 50 miljard euro aan marktwaarde. De crash op de beurs volgde nadat de e-commerce gigant teleurstellende omzetresultaten bekendmaakte. Leidinggevenden waarschuwden voor snelle concurrentie en niet-zakelijke uitdagingen die groei en winst in de toekomst kunnen temperen.

Het op Nasdaq genoteerde Temu, dat technisch gezien zijn hoofdkantoor in Ierland heeft maar de meeste werknemers in China tewerkstelt, runt de Chinese online winkelgigant Pinduoduo en Temu. Vooral de laatst genoemde koopjeswinkel heeft sinds zijn lancering in 2022 Nederland en andere westerse markten veroverd.

Onderzoek naar kwaliteit en transparantie

Aan de andere kant van het succes heeft Temu te maken gehad met intensief onderzoek door overheden, waaronder de Verenigde Staten. De onderzoeken waren gericht op kwesties variërend van het gebruik van achterdeurtjes in de importhandel tot de kwaliteit en herkomst van de producten. Die druk van buitenaf lijkt de vooruitzichten van het bedrijf uit China te beïnvloeden.

Het moederbedrijf van Temu groeit overigens nog steeds behoorlijk snel, zowel in China als op andere markten. Een stijging van 86% in het tweede kwartaal leidde tot een omzet van omgerekend 12,2 miljard euro. Analisten hadden echter gerekend op een omzet van bijna 13 miljard euro. Naast het mislopen van de omzet, maakten de leidinggevenden van PDD beleggers bang door een troebel beeld te schetsen van toekomstige kwartalen.

Concurrentie van Amazon, Shein en TikTok

“Vooruitkijkend zal de omzetgroei onvermijdelijk onder druk komen te staan door de hevigere concurrentie en externe uitdagingen”, zegt Jun Liu, financieel directeur van PDD, in een persbericht. “De winstgevendheid zal waarschijnlijk ook worden beïnvloed doordat we resoluut blijven investeren.”

Amazon-functionarissen in China hebben handelaren daar onlangs verteld dat de Amerikaanse e-commerce gigant binnenkort zijn eigen laaggeprijsde winkel zal lanceren. Temu concurreert ook met andere vergelijkbare troepverkoopwebsites met nauwe banden met China. Denk hierbij aan waaronder fast-fashion gigant Shein en TikTok’s snelgroeiende marktplaats ‘Shop’.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.