Gevaarlijkste verkeersgewoonte neemt toe: Nederlanders zijn egoïsten
Niet-handsfree bellen, appen of swipen is verboden als je aan het autorijden of fietsen bent. Uit onderzoek blijkt dat veel automobilisten zich vorig jaar niet gehouden hebben aan deze regel en het telefoongebruik in het verkeer toegenomen is. Gevaarlijk. En vooral egoïstisch, want door deze gewoonte ben je vooral een gevaar voor anderen.
Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) deed in opdracht van Interpolis onderzoek naar telefoongebruik in het verkeer. “Het telefoongebruik is in 2021 ten opzichte van 2019 significant toegenomen”, aldus het SWOV.
Maatregelen tegen telefoongebruik in verkeer
Politie en het Openbaar Ministerie namen de afgelopen jaren tal van maatregelen om telefoongebruik in het verkeer tegen te gaan. Zo werd bellen en appen op de fiets verboden, staan er soms monocams boven de snelweg die controleren of je jouw telefoon vasthoudt en werd de boete voor niet-handsfree bellen fors hoger.
Benzine weer goedkoper: dit ‘bespaar’ je in Nederland en België
In de vragenlijst van SWOV geeft 71,5 procent van de 3.730 ondervraagde Nederlandse volwassenen en 324 jongeren aan weleens zijn of haar telefoon te gebruiken in het verkeer. In 2019 lag dit percentage nog op 67,8 procent en in 2017 66,1 procent. Het percentage automobilisten dat zijn of haar telefoon gebruikt, is van 67,8 procent (2019) naar 70 procent (2021) gestegen. 5,1 procent geeft zelfs aan tijdens elke rit de telefoon te gebruiken.
Nederlanders pakken ook vaker de telefoon op de fiets
Ook op de fiets is het telefoongebruik gestegen: van 55,7 procent in 2019 naar 59,3 procent in 2021. Jongeren, tussen de 12 t/m 17 jaar, geven aan het vaakst de telefoon te gebruiken in het verkeer. Ruim 85 procent gebruikt wel een telefoon in het verkeer. Echter, deze doelgroep bestuurt vaak geen motorvoertuig.
Door deze psychologische factoren pak jij je smartphone
Met je telefoon spelen achter het stuur is volgens onderzoek van de universiteit van Utah erg gevaarlijk. 97,5 procent van de automobilisten stuurt minder goed wanneer zij niet-handsfree bellen in de auto. Maar waarom nemen veel Nederlanders toch het risico?
Volgens SWOV spelen twee psychologische factoren bij volwassen telefoongebruikers een grote rol. Ten eerste de mate van vertrouwen in eigen bekwaamheid. Hoe meer je vertrouwt op je eigen rijvaardigheid, des te sneller je de telefoon pakt. Daarnaast hebben veel niet-handsfree bellers een lagere risicoperceptie. Zij zien minder de gevaren van het gebruiken van je telefoon in het verkeer en doen dit dus ook sneller.
Nieuw boetebeleid in Nederland: let wel, je mag nu iets te snel
Ook onder jongeren spelen deze twee factoren een rol. Echter, SWOV zegt dat bij deze groep ook de sociale norm meespeelt. Naarmate ouders hun mobiele telefoon meer in het verkeer gebruiken, gaan hun kinderen dit ook meer doen. Jongeren krijgen het slechte voorbeeld rondom telefoongebruik in het verkeer.