China onthult twee goedkope elektrische auto’s speciaal voor Europa
Er is een strijd losgebarsten in EV-land tussen Chinese nieuwkomers en de traditionele automerken. De nieuwste toevoegingen aan het Aziatische arsenaal zijn Firefly en Onvo. Twee jonge submerken van het bekendere Nio die met betaalbare elektrische auto’s speciaal ontwikkeld voor de Europese markt binnenkort bij ons voet aan land zetten.
Hoewel het Nederlandse wegennet nog niet overspoeld is geraakt door zijn modellen, ken je Nio hoogstwaarschijnlijk al wel. De Chinese EV-fabrikant onderscheidt zich voornamelijk met het batterijwisselsysteem in zijn elektrische auto’s. Nio vindt zichzelf een premiummerk en zelfs voor het goedkoopste model betaal je minimaal een halve ton.
Firefly en Onvo als nieuwe EV-merken van Nio
Dat zal anders zijn bij zijn kakelverse submerken Firefly en Onvo, die zich vooral richten op de goedkopere kant van het spectrum. Dat laatste merk noemde zich eerder nog Alps, maar blijkt nu als Onvo door het leven te zullen gaan. Het eerste model van dit Nio-submerk zal de L60 heten en moet de concurrentie aangaan met de Tesla Model Y.
Firefly zal als budgetmerk met compacte EV-modellen gaan concurreren in het B-segment. Daarmee kan dit worden gezien als een Chinese tegenaanval op de traditionele merken. Wij Europeanen zijn gek op het B-segment en dus werken gevestigde merken aan betaalbare, compacte elektrische auto’s zoals de Volkswagen ID.2, Renault 5 en net onthulde Skoda Epiq om de Chinese nieuwkomers te bestrijden.
Elektrische auto voor 25.000 euro
Veel is nog niet bekend over de B-segment hatchback van Firefly, maar wel dat hij ook qua prijs met bovenstaande Europeanen moet concurreren. Die modellen hebben allemaal een basisprijs van 25.000 euro en dus kun je de elektrische auto van het Nio-submerk ook voor dat prijskaartje verwachten. Anders dan het eveneens nieuwe Onvo, wordt de Firefly-EV niet voorzien van Nio’s batterijwisseltechniek. Op nieuwe beelden van een verhuld testexemplaar is ook geen lidarsysteem op het dak zichtbaar, terwijl modellen van Nio dat wel hebben.
Het bijzondere aan dit model is dat hij specifiek voor de Europese markt is ontwikkeld. Hij zal dan ook eerst bij ons verschijnen en dan pas in China verkocht worden. Normaal gesproken gebeurt dat andersom. De Europese marktlancering van de Firefly-EV staat in 2025 op de agenda. De eerste elektrische auto van Onvo, het andere Nio-submerk, zou al dit jaar zijn debuut moeten maken.
Tesla-concurrent komt met betaalbare EV eindelijk naar Nederland