Wat is goedkoper: benzine tanken of je elektrische auto opladen?
We hoeven je vast niet te vertellen dat elektrisch rijden een win-win is voor het milieu én je portemonnee. Zo betaal je momenteel geen wegenbelasting voor een volledig elektrische auto en kun je bij het kopen ook gebruikmaken van subsidie. Maar hoeveel ben je eigenlijk kwijt aan het opladen van je elektrische auto?
En is dat goedkoper of minder goedkoop dan het tanken van benzine, nu zowel brandstof als energie enorm prijzig zijn? Ontdek welke maandelijkse en jaarlijkse kosten je moet rekenen als je elektrisch gaat rijden.
Wat is goedkoper: tanken of je elektrische auto opladen?
Elektriciteit is per kilometer een stuk goedkoper dan benzine, aldus Gaslicht.com. Natuurlijk rijzen de energieprijzen momenteel wel de pan uit. Hoeveel je precies betaalt, hangt af van je energiecontract. Volgens Overstappen.nl is de gemiddelde prijs van energie momenteel 0,625 euro per kWh. In januari 2021 was dit nog gemiddeld 0,2407 euro per kWh.
Daarom is het nu een stuk duurder om je auto op te laden, als je een variabel contract hebt of net een vast contract hebt afgesloten. Maar omdat de benzineprijs net zo bizar is op het moment (gemiddeld 2,419 euro voor Euro 95) ben je nog steeds goedkoper uit met het opladen van je auto.
Aan het einde van het artikel vergelijken we de jaarlijkse en maandelijkse kosten van tanken met het opladen van je auto.
Elektrische auto opladen kosten
Hoeveel het opladen van je auto precies kost, hangt niet alleen af van de energieprijs. Ook waar je de auto oplaadt, kan een grote invloed hebben op je portemonnee.
Het is goed om te weten dat je thuis het goedkoopst je auto kunt opladen. Bij een publieke laadpaal kost de elektriciteit niet alleen meer, je moet ook abonnementskosten betalen voor de laadpas.
Als je het helemaal slim aanpakt (en dit natuurlijk voor jou mogelijk is), investeer je in zonnepanelen, zodat je met deze opgewekte energie je elektrische auto kunt opladen. Ook hierbij geldt weer dat dat een win-win voor je portemonnee én het milieu is.
Hoeveel je bij een publieke laadpaal moet betalen, hangt af van een groot aantal factoren, waaronder de aanbieder en de locatie. Het tarief kan zelfs per laadpaal verschillen. Een gangbaar tarief is 0,35 euro per kWh. Een snellaadpaal is een stuk duurder, met tarieven die oplopen tot 0,80 euro per kWh. Hier vind je de actuele laadtarieven van alle aanbieders.
Waar bestaat de prijs die je betaalt precies uit?
Het kWh-tarief is overigens niet het enige wat je betaalt als je je elektrische auto gaat opladen. We noemden al eerder even de abonnementskosten (meestal tussen de 3 en 7 euro per maand). Maar er is ook een starttarief dat je soms moet betalen (tussen 0,12 euro en 0,36 euro) en het tarief per tijdseenheid (om te voorkomen dat laadpalen te lang achter elkaar gebruikt worden).
In de praktijk
Hoewel je thuis dus over het algemeen het goedkoopst uit bent, zal je jouw elektrische auto in de praktijk ook weleens ‘buiten de deur’ opladen en zal het ook weleens voorkomen dat snelladen het handigst is.
Hoeveel ben je per jaar of per maand ongeveer kwijt aan het opladen van de auto?
De ANWB maakte een handige rekensom. Hierbij ging de organisatie uit van een combinatie waarbij je 60 procent van de tijd je auto thuis oplaadt, 30 procent bij een publieke laadpaal en 10 procent bij een snellaadpaal.
Een gemiddelde elektrische middenklasse-auto verbruikt per 100 kilometer 20 kWh. Als je er even vanuit gaat dat je in een jaar 15.000 kilometer aflegt en dus thuis laden combineert met openbaar laden, ben je zo’n 1.056 euro per jaar kwijt aan je auto opladen. Dat is zo’n 88 euro per maand.
Ter vergelijking
Volgens de ANWB verbruikt een middenklasse benzineauto 6,7 liter per 100 kilometer. Bij een literprijs van 1,90 euro (die ligt dus nu een stukje hoger) en 15.000 kilometer per jaar betaal je 1.950 euro aan brandstof elk jaar. Dat is zo’n 162,50 euro per maand. De prijzen gaan binnenkort overigens weer omlaag, te weten dat accijns op brandstof omlaag gaat. Lees daarover meer in dit artikel.
‘s Werelds goedkoopste elektrische auto is beter dan je denkt