Dit revolutionaire vliegtuig is schoon, snel en de ticketprijs valt mee
De nieuwe generatie supersonische vliegtuigen wordt supersnel én superschoon. Maar wanneer kunnen we ze voor het eerst door de geluidsbarrière horen gaan? Maak vooral kennis met de Overture van Boom Supersonic.
Het laatste commerciële vliegtuig dat door de geluidsbarrière heen ging, was de Concorde in 2003. Dit toestel vrat brandstof en een ticket kostte al gauw meer dan 10.000 euro, maar de voornaamste reden om hem aan de grond te houden was de supersonische boem.
Als een Concorde door de geluidsbarrière gaat, klinkt het voor de mensen beneden alsof er een ballon in de woonkamer knalt. Niet zelden sneuvelde er ergens een ruit. De omwonenden van Schiphol zullen hun hart vasthouden, maar als het goed is heeft men bij de nieuwe generatie supersonische vliegtuigen hier iets op verzonnen.
Lockheed en NASA testen supersonisch vliegtuig
Lockheed en NASA voeren in 2024 testvluchten uit met hun X-59, een vliegtuig dat een snelheid van 1.488 kilometer per uur kan halen. Men vliegt hierbij over woonwijken om te testen of daar inderdaad geen ruiten sneuvelen zodra het vliegtuig door de geluidsbarrière gaat.
In hun kielzog strijden meerdere bedrijven om als eerste de techniek van NASA en Lockheed te integreren in een commercieel vliegtuig. Dit zal niet gaan om grote lijnvluchten van Ryanair of KLM, maar om kleinere vliegtuigen met een capaciteit van 64 tot 80 passagiers. Vóór het einde van dit decennium moeten ze in gebruik zijn.
Snel en schoon: Overture van Boom Supersonic
Een van de vliegtuigen die als meeste kans maakt om als eerste commerciële vliegtuig weer de geluidsbarrière te doorbreken, is de Overture van Boom Supersonic. CEO Blake Scholl verwacht dat zijn supersonische jets in 2029 de lucht in gaan. Hij denk dat het niet lang zal duren voordat de normale, subsonische vliegtuigen geheel zijn vervangen. Dit komt doordat de nieuwe generatie vliegtuigen sneller, schoner én duurzamer is.
Ook deze nieuwe supersonische vliegtuigen vreten brandstof, aldus Scholl in een interview met CNN, maar dit maakt niet zoveel uit als het duurzaam geproduceerde brandstof is. De CEO claimt dat de Overture voor 100 procent op biobrandstof zal vliegen. Het toestel zal daarmee volledig CO2-neutraal zijn. Als veelvliegers als Taylor Swift er gauw een aanschaffen, scheelt dat een heleboel uitstoot.
Nog steeds zullen we het horen als een supersonisch vliegtuig uit de nieuwe generatie boven ons hoofd door de geluidsbarrière gaat. Dit klinkt echter niet meer alsof er een ballon in de woonkamer ontploft. Eerder is het vergelijkbaar met onweer in de verte of een autodeur die verderop in de straat wordt dichtgegooid.
De ticketprijs van een supersonische vlucht
De verwachte ticketprijs van een supersonische vlucht ligt rond de prijs die je nu voor een kaartje in de business class betaalt. Niet voor Henk en Ingrid die met Corendon naar Turkije gaan dus, maar wel goedkoper dan de Concorde.
Voor Henk en Ingrid is een tripje in een elektrisch vliegtuig overigens wél haalbaar. Die stijgen deze zomer al op vanaf het vliegveld van Maastricht.