Michiel Hekkens
Michiel Hekkens Geld & Carrière Gisteren
Leestijd: 2 minuten

Zo bedriegen supermarkten je en Jumbo blijkt valsspeler nummer 1

In contrast met de aanbiedingentactiek van Albert Heijn, benadrukken supermarkten als Jumbo, Dirk en Aldi dat ze hun producten niet tijdelijk, maar blijvend in prijs verlagen. De Consumentenbond legt bloot dat het in veel gevallen om een wassen neus gaat.

Door jarenlange studies naar retail psychology weten supermarkten precies hoe ze hun winkel moeten inrichten om ons zoveel mogelijk te laten kopen. Overal kom je binnen bij de groenten zodat je eerst gezonde aankopen doet en je goed voelt over jezelf, waarna je verderop in de winkel meer geneigd bent tot (ongezonde) impulsaankopen. Een andere beproefde methode is om de eieren op een onlogische plek te ‘verstoppen’, waardoor klanten tijdens het zoeken allerlei andere producten tegenkomen én in hun karretje leggen. 

De Consumentenbond brengt weer een andere vorm van supermarktmanipulatie aan het licht die recentelijk aan populariteit wint. Gerotzooi met prijzen waardoor producten afgeprijsd lijken, maar dat niet zijn.

Consumentenbond legt misleiding in supermarkt bloot

Een laatste trend onder supermarkten is om te melden dat producten ‘blijvend in prijs zijn verlaagd’. Dit geldt met name voor Jumbo, Aldi en Dirk. Ze zetten zich hiermee af tegen de aanbiedingenstrategie van Albert Heijn en Plus, die een hoger prijsniveau hebben dan Jumbo maar klanten trekken met aantrekkelijke 1+1 gratis- of 50% korting-acties.

De ‘in prijs verlaagd’-claims zijn vaak misleidend en soms regelrecht leugenachtig. Dit blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Soms wordt de prijs kortstondig verhoogd en daarna weer verlaagd, waardoor men er een ‘in prijs verlaagd’-label bij kan plaatsen. In andere gevallen staat een ‘blijvend in prijs verlaagd’-bordje bij een product dat juist fors in prijs is verhoogd. Tamelijk brutaal.

Deze producten hebben misleidende prijzen

De Consumentenbond geeft vijf voorbeelden van misleidende ‘afprijzingen’. Vooral Jumbo maakt het bont.

  1. Campina botergoud bij Jumbo was eerst 1,80 euro en nu 2,18. Toch heeft men er ‘blijvend in prijs verlaagd’ bijgezet.
  2. Bakpapier van Aldi werd vorig jaar 10 eurocent in prijs verlaagd, maar er wordt nog steeds geadverteerd met een prijsdaling (die suggereert dat het product recent is afgeprijsd).
  3. Chocomel bij Aldi was 1,49 euro en werd kortstondig in prijs verhoogd naar 1,65 euro. Daarna ging de prijs terug naar 1,49 euro en was hij volgens Aldi ‘blijvend in prijs verlaagd’.
  4. Een zak Doritos bij Jumbo daalde van 2,93 euro naar 2,73 euro, maar steeg daarna plots naar 2,99 euro. In het universum van Jumbo geldt dit als ‘blijvend in prijs verlaagd’.
  5. Becel light ging van 3,65 euro naar 3,95 euro en werd daarna in prijs verlaagd naar 3,89 euro. Een verkapte prijsverhoging gepresenteerd als een prijsverlaging, niet heel sympathiek van Dirk.

De supermarkten in kwestie laten in een reactie weten dat het niet om opzettelijke misleiding gaat en beloven beterschap. Dat zal dan wel.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.