De kosten én winst van de Super Bowl Halftime Show per minuut
De Super Bowl is jaarlijks een van de meest bekeken evenementen wereldwijd en dat zal dit weekend niet anders zijn. Zeker met het optreden van Rihanna tussendoor. Maar hoeveel kost zo’n Halftime Show precies? En wat brengen de reclames op?
Vanwege de tijdelijke terugkeer van Breaking Bad en de halve comeback van een popgodin stel je de plaspauze maar beter uit tot na de rust. Zoals gebruikelijk spelen de grootste sterren eerder in de reclamespotjes en de Halftime Show dan op het veld. Althans in onze Europese ogen. Zeg nou zelf: hoeveel van deze spelers die dit jaar om de Super Bowl strijden, kende je al?
This week, we’re all on team @Rihanna. Fans from all 32 NFL teams came together to sing Rihanna’s hit “Stay” in preparation for the #AppleMusicHalftime show. @AppleMusic @RocNation #SBLVII pic.twitter.com/sa2W8FJiqv
— NFL (@NFL) February 6, 2023
Maar van Rihanna had je ongetwijfeld al eens gehoord, toch? Alleen bizar dat het icoon geen rooie cent zal ontvangen voor het vertonen haar muzikale kunstjes. Kost de Halftime Show dan zoveel geld?
Dit kost de Halftime Show per minuut
Ja en nee. In vergelijking met de exorbitante prijzen die aan de reclameblokken hangen (daarover later meer), zijn de kosten voor het in elkaar steken van de Halftime Show relatief laag. Echter belanden de opbrengsten van de reclameverkoop niet in de zakken van de NFL, maar op de bankrekening van het mediabedrijf dat de uitzendrechten van de Super Bowl in handen heeft.
Met andere woorden lijkt het op het eerste zicht niet eens zo gierig van de NFL om de artiesten niet te betalen voor het pauzespektakel. Daarom draaien ze allebei op voor de kosten. Vorig jaar voegde Dr. Dre 7 miljoen dollar van zijn eigen vermogen toe aan het budget van 13 miljoen dollar. Alleen krijgt de American Football-competitie de komende vijf jaar 50 miljoen dollar van Apple per editie om de naam van de techgigant aan de Super Bowl Halftime-show te plakken. Desondanks zal Rihanna er rechtstreeks niets aan verdienen, al krijgt ze van Apple ongetwijfeld een appeltje voor de dorst. Dit jaar duurt het sterrenspektakel tijdens de rustpauze zo’n 13 minuten.
New Rihanna #SuperBowl promo #Rihanna said her performance will take 13 minutes. https://t.co/ZSuiQcd8ad
— Anthony Tilghman (@AnthonyTilghman) February 10, 2023
Als we de rekening van 2022 als graadmeter nemen, dan is de berekening snel gemaakt: de Halftime Show kost ongeveer 1 miljoen dollar per minuut. Maar dankzij de het sponsorcontract met Apple Music verdient de NFL er een pure winst op van 2,85 miljoen dollar per minuut, of 37 miljoen dollar in totaal. En dan hebben we het nog niet eens over de reclame-inkomsten gehad.
Zoveel kost reclame tijdens de Super Bowl
De NFL sloot een aantal jaar geleden een gezamenlijke tv-deal af van meer dan 100 miljard dollar. Afhankelijk van welke wedstrijden ze uitzenden, betalen mediabedrijven een bepaald stuk van de taart. De pakketten met de Super Bowl inbegrepen zijn vanzelfsprekend het duurst. Bovendien vindt er ieder jaar vindt een roulatie plaats van de zender die het sportevenement in Amerika op de buis mag brengen.
Deze editie is de beurt aan Fox, die dit jaar 2,2 miljard dollar heeft betaald voor de uitzendrechten van dit seizoen (dus niet louter de Super Bowl). Naar verluidt vroeg de zender 7 miljoen dollar per reclameblok van 30 seconden tijdens de pauze van de finale tussen de Kansas City Chiefs en de Philadelphia Eagles. Zonder de Halftime-show inbegrepen bedraagt de rustpauze zo’n 17 minuten.
Omgerekend verdient Fox met alleen de rustpauze dus een astronomisch bedrag van 238 miljoen dollar aan reclame-inkomsten, ofwel 14 miljoen dollar per minuut. Spotjes voor, na en tijdens de Super Bowl-wedstrijd kunnen wel voor 3 miljoen dollar over de toonbank vliegen.