Michiel Hekkens
Michiel Hekkens Auto's & Motoren 10 sep 2024
Leestijd: 2 minuten

Nieuwe €2.000 subsidie op elektrische auto nu massaal aangevraagd

De subsidiekraan voor de aanschaf van tweedehands elektrische auto’s staat weer open, maar niet voor lang. Binnen een week is er alweer 3 miljoen euro in de zakken van assertieve Nederlanders verdwenen. Zo kom je in aanmerking voor 2.000 euro subsidie.

Na een stroef begin is de energietransitie in Nederland aardig op stoom. Inmiddels bestaat 35 procent van de autoverkoop uit EV’s en hiermee bezetten we een wereldwijde toppositie. Maar kennelijk willen we meer, want voor de tweede keer in 2024 wordt de subsidiekraan voor tweedehands elektrische auto’s opengezet. Voor nieuwe EV’s is er een aparte regeling.

De voorwaarden voor 2.000 euro subsidie op aanschaf tweedehands EV

2024 is het laatste jaar waarin subsidie beschikbaar is voor de aanschaf van een elektrische auto, zowel nieuw als tweedehands. Vooral de 2.000 euro overheidstoeslag voor tweedehands EV’s is populair. In juli was de pot voor 2024 (die 29,4 miljoen euro bedroeg) eigenlijk al op, maar deze week maakte de kabinet nog eens 23,1 miljoen euro vrij. Hiervan is binnen een paar dagen alweer 3,4 miljoen verdeeld, waardoor er nog op het moment van schrijven nog 19,75 miljoen euro over is. 

Voor een subsidie van 2.000 euro op de aanschaf van een tweedehands elektrische auto gelden de volgende voorwaarden:

  • De auto moet 100 procent elektrisch zijn.
  • Minimale actieradius van 120 kilometer.
  • Nieuwprijs is minimaal 12.000 euro en maximaal 45.000 euro.
  • De auto moet minimaal 3 jaar op je naam blijven staan.

Dat de regeling zo populair is, is niet verrassend. Koop je bijvoorbeeld deze tweedehands Nissan Leaf met een actieradius van 199 kilometer, dan betaal je inclusief subsidie geen 7.900 euro, maar nog 5.900 euro. Dat is een flinke hap van 25% uit de prijs. 

2.950 euro subsidie op een nieuwe elektrische auto

Ook voor nieuwe elektrische auto’s is er subsidie beschikbaar. Deze bedraagt 2.950 euro, al zal het procentueel gezien minder voordeel opleveren. Koop je met de Dacia Spring de goedkoopste elektrische auto op de markt? Dan betaal je geen 18.950 euro, maar 16.000 euro. Een korting van 16 procent. De verdere voorwaarden zijn hetzelfde als bij de andere regeling.

Voor meer informatie verwijzen we je naar het RVO: de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Check deze link voor de subsidie op tweedehands EV’s en klik hier voor de regeling voor nieuwe elektrische auto’s.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.