Subsidie elektrische auto slinkt vanaf 2022: ‘Moet juist andersom’
Hoe zit het met de subsidie voor de aanschaf van een elektrische auto en hoe lang kun je daar nog van profiteren? Nou, die wordt minder en minder, maar de ANWB springt in de bres voor aspirant elektrische rijders.
In 2021 werd de subsidiepot al behoorlijk kleiner gemaakt, en moest er zelfs geloot worden onder kopers. En het wordt er dus alleen maar minder op, terwijl de subsidie volgens de ANWB juist verruimd moet worden.
ANWB: ‘Elektrische auto moet gesubsidieerd blijven’
Op de Nederlandse wegen rijden meer volledig elektrische auto’s dan vorig jaar. Maar voor een grote groep Nederlanders is elektrisch rijden nog ver weg. De hoge aanschafprijs vormt daarbij nog steeds het grootste struikelblok. Om heel Nederland aan de stekkerauto te krijgen, is het volgens de ANWB van groot belang dat de subsidie voor de aanschaf van een elektrische auto behouden blijft.
Een aanzienlijke groep particulieren maakte het afgelopen jaar de overstap naar een elektrische auto. Dit is vooral te danken aan de subsidie voor zowel nieuwe als gebruikte exemplaren. Het aantal volledig elektrische auto’s steeg van ruim 145.000 in 2020 naar 216.000 in 2021. Vooral mensen met eigen oprit of parkeerplek (41 procent) vinden elektrisch rijden een interessante optie.
De ANWB schrijft in zijn Elektrisch Rijden Monitor dat 51 procent van de 2.095 ondervraagde Nederlanders tussen 18 en 70 jaar een elektrische auto te duur vindt om te kopen. Bovendien vindt circa 62 procent van de particulieren het aanbod op de tweedehandsmarkt op dit moment te beperkt.
Streven voor 2030
Hoewel de aankoopbereidheid de afgelopen vijf jaar is toegenomen, is het totale aandeel van elektrische voertuigen in het Nederlandse wagenpark nog zeer beperkt. Van de 8,8 miljoen auto’s die in het land rondrijden, zijn slechts 216.000 volledig elektrisch. Om de doelstellingen van de politiek te halen, moet er dus nog veel gebeuren, vindt de ANWB.
Om in 2050 per saldo geen broeikasgassen uit te stoten, wil de overheid dat in 2030 alle nieuw verkochte personenauto’s elektrisch aangedreven zijn. Daarom zal de grote groep Nederlanders voor wie elektrisch rijden vooralsnog onhaalbaar is, over de streep moeten worden getrokken. Daarvoor is het volgens de ANWB noodzakelijk dat er een ruime tweedehandsmarkt voor betaalbare elektrisch auto’s ontstaat. Daarom vindt de ANWB dat de subsidie de komende jaren behouden moet blijven en verruimd moet worden.
Subsidie in 2022 en de jaren daarna
De subsidie voor de aanschaf van een nieuwe elektrische auto bedraagt voor dit jaar 4.000 euro en 2.000 euro voor een tweedehands auto. De subsidie voor nieuwe auto’s neemt vanaf 2022 geleidelijk af tot 2.550 euro in 2024. Voor gebruikte auto’s blijft de bijdrage tot 2024 gelijk op 2.000 euro.