Stijlvolle BMW-occasion is nu een betaalbare elektrische auto
BMW heeft steeds meer elektrische auto’s zijn gamma. Geen daarvan is echter goedkoop te noemen, omdat de meesten nog relatief jong zijn. Anders is dat bij de BMW i3, die zijn tijd ver vooruit was toen hij in 2013 ten tonele verscheen. Deze stijlvolle EV pik je inmiddels voor relatief weinig geld op als occasion.
Ja, wij durven de i3 – die berucht is om zijn opmerkelijke looks – stijlvol te noemen. Tuurlijk heeft de compacte elektrische auto niet dezelfde uitstraling als de iconische E30 of een decadente X5. Maar voor een kleine en zuinige EV, ziet-ie er niet verkeerd uit. Zo tekenden de designers een olijke snoet, die toch duidelijk herkenbaar is als BMW.
BMW i3-occasion verkiest EV-functie boven vorm
Ook nu, bijna 11 jaar na zijn marktdebuut, kun je met de tijdloze i3 nog prima voor de dag komen. Een knappe prestatie van hoofdontwerper Adrian van Hooydonk, gezien functie boven vorm is gegaan. Dat zie je terug aan de lage raamstijl bij de achterdeuren van de elektrische auto. Die zorgt voor meer licht op de achterbank en biedt kinderen de kans om naar buiten te kijken. Diezelfde deuren van de EV klappen overigens naar achteren open. Suicide doors dus, zoals we die kennen van Rolls-Royce.
Verder is de BMW i3-occasion voorzien van onwijs smalle banden, die de actieradius van de elektrische auto ten goede moeten komen. Vergeleken met de hedendaagse maatstaven is die EV-actieradius echter weinig indrukwekkend. Met de eerste modellen van deze tweedehands auto kom je – zo claimt BMW – zo’n 190 kilometer. In de praktijk zal dat echter een stuk minder zijn. De laadsnelheden van pre-facelift-modellen beperken zich tot 5,5 en 7,5 kW. Na de facelift in 2017 kwam er een grotere accu in de BMW i3 te liggen en steeg de laadsnelheid aan de AC-paal tot 11 kW.
Elektrische auto mét verbrandingsmotor
Mensen met range anxiety, zoals de Engelsen dat noemen, konden kiezen voor de optionele range extender in de BMW i3. Dit is een klein verbrandingsmotortje in de auto. Dat maakt het officieel geen EV, maar een hybride. Wel blijft de i3 rijden als een elektrische auto. De benzinemotor drijft namelijk niet rechtstreeks de wielen aan, maar dient als een generator. Hij wekt dus stroom op om het accupakket weer op te laden.
Al met al een innovatief autootje met een guitig koppie en een futuristisch interieur. Dat laatste is overigens gemaakt van onder meer gerecyclede petflessen en het dashboard lijkt schaamteloos van een concept car te zijn gestolen. In tegenstelling tot deze concept car van 5 miljoen euro waarmee wij recent Amsterdam op zijn kop hebben gezet, pik je de BMW i3-occasion al op vanaf zo’n 10.000 euro.