Dit betekent de massale staking in Hollywood voor jou als filmkijker
Hommeles in Hollywood. Ruim 20.000 schrijvers eisen een beter salaris van de filmstudio’s en hebben op middernacht het werk neergelegd. Maar wat betekent deze staking voor films en series die momenteel in productie zijn?
Dat magazijniers van Albert Heijn en vuilnisophalers van de gemeente meer salaris eisen, lijkt een stuk vanzelfsprekender dan schrijvers in het glamoureuze Hollywood. Echter staat deze functie bijna helemaal onderaan de totempaal in de hiërarchie op een filmset.
When ‘THE BEAR’ won the WGA Award for Best Comedy, writer Alex O’Keefe went to the ceremony with a negative bank account and a bow tie that he’d bought on credit due to unsatisfactory pay conditions writers currently receive.
(Source: https://t.co/XoNKyGLGBZ) pic.twitter.com/6OByJXj9E7
— DiscussingFilm (@DiscussingFilm) April 29, 2023
Ondanks dat hun werk van vitaal belang is – en blijft zolang de productie loopt – is de verloning voor legendarische filmquotes belachelijk laag. De tijd dat filmscripts in het geheel voor miljoenen werden verkocht, is al sinds de jaren 90 voorbij. Bovendien, in tegenstelling tot wat vaak wordt aangenomen, is een script eigenlijk nooit klaar. En het beste voorbeeld van de drastische impact die zo’n staking kan hebben, was niet eens zo heel lang geleden.
Dit betekent de staking in Hollywood
Het antwoord op de vraag ‘Wat is de slechtste James Bond-film met Daniel Craig?’ zal bijna unaniem het onwijs vergetelijke Quantum of Solace zijn. En niet per toeval. De laatste schrijversstaking van de Writers Guild Association in 2007 zorgde ervoor dat de opvolger van het kaskrakende Casino Royale zonder afgewerkt script in productie ging. Met alle gevolgen van dien.
Dat films in productie gaan zonder afgewerkt script is niet eens heel bijzonder. Maar tijdens de opnames worden de meeste scripts in de loop der productie sterk aangepast of zelfs volledig herschreven. Vraag maar aan Russell Crowe wat hij van Gladiator vond toen hij op de set aankwam.
Daniel Craig maakte hetzelfde mee met Quantum of Solace. Maar zonder schrijvers kan er – behalve door acteurs en de regisseur – helemaal niets herschreven worden. Dat is wettelijk vastgelegd in Hollywood, anders zou er wel heel makkelijk broodroof gepleegd kunnen worden.
Daniel Craig over Quantum of Solace: ‘Waren de lul’
De acteur die jarenlang James Bond vertolkte, verklaarde over de scriptproblemen van Quantum of Solace het volgende. “Bij Quantum of Solace waren we de lul. We hadden een kaal script en toen was er een schrijversstaking waardoor we niets konden doen. We konden geen schrijver aannemen om het af te maken. Ik zei tegen mezelf: ‘Nooit meer’, maar wie weet? Ik probeerde sommige scènes te herschrijven – maar een schrijver I am not“, liet Daniel Craig destijds weten aan Time Out.
“De regels waren dat je niemand als schrijver mocht aannemen. Maar de acteur en regisseur mochten wel samen aan scènes werken. We zaten klem. We kwamen ermee weg, maar net. Het was nooit zo bedoeld maar uiteindelijk werd het een vervolg, beginnend waar Casino Royale eindigde.”
Het uiterst ontgoochelende en kabbelende Quantum of Solace is dus een rechtstreeks gevolg van de schrijversstaking in 2007. En er zijn nog voorbeelden die te talrijk zijn om op te noemen. Hopelijk krijgen de schrijvers in ieder geval snel wat ze verdienen van filmstudio’s. Anders zou de staking in Hollywood wel eens het einde kunnen betekenen voor het huidige gouden tijdperk van film en televisie.