Squid Game dendert door: Netflix onthult opnieuw bizarre cijfers
We hadden het niet verwacht, maar een Koreaanse serie is dé hit van 2022. Het succes van Squid Game lijkt geen grenzen te kennen. De kijkcijfers zijn ongekend en nu blijkt dat de serie ook nog eens zorgt voor een hoop nieuwe abonnees. Zo wordt duidelijk uit de recent verschenen kwartaalcijfers van Netflix.
Netflix heeft bekendgemaakt dat ze er in het derde kwartaal 4,4 miljoen nieuwe abonnees heeft bijgekregen. Dat zijn er twee keer zo veel als in dezelfde periode een jaar geleden. Deze enorme groei zagen ze ook bij de streamingdienst zelf niet aankomen.
Squid Game zorgt voor ongekende groei
Er zijn verschillende redenen waarom het aantal abonnees zo explosief is toegenomen, maar de belangrijkste is Squid Game. De Koreaanse serie, waarin mensen kinderspelletjes spelen die een dodelijke afloop kunnen hebben, is ongekend populair. In de eerste vier weken zaten 142 miljoen mensen aan de buis gekluisterd. Geen enkele serie heeft dat ooit voor elkaar gekregen op Netflix.
Squid Game vs. andere hits: zoveel betaalde Netflix voor de serie
De hype is enorm. Overal op social media zie je Squid Game voorbij komen. Dit heeft ervoor gezorgd dat meer mensen een Netflix abonnement hebben genomen om de serie ook te kunnen kijken. De streamingdienst zag een wereldwijde groei, maar vooral het succes in Azië viel op. Het grootste continent is een groeimarkt voor Netflix en dus wordt daar flink in geïnvesteerd.
Netflix trekt enorme hoeveelheden geld uit om niet-engelstalige productie binnen te halen. Squid Game is daar een goed voorbeeld van, maar er zijn er nog veel meer. Deze strategie werpt al enige tijd zijn vruchten af. Netflix verwacht dan ook nog steeds te blijven groeien qua aantal abonnees. Dat het in het derde kwartaal echter zo snel zou gaan, dat zag de streamingdienst niet aankomen.
Netflix ziet omzet en winst stijgen
Door het groeiende aantal abonnees ziet Netflix ook de omzet toenemen. In de periode juli tot en met september stopte de teller uiteindelijk op ruim 6,4 miljard dollar. Een stijging van 16%. Daarnaast was het dubbel scoren voor de streamingdienst, want ook de prijzen werden in sommige landen (zoals bij ons) verhoogd. Dit zorgde ervoor dat Netflix dik 1,2 miljard euro winst maakte in het derde kwartaal. Vorig jaar was dat “slechts” 680 miljoen euro.
De waarde van Squid Game: dit verdient Netflix aan de megahit
Overigens verdient niet alleen Netflix zelf flink aan Squid Game. Ook mensen die deze sneakers nog thuis hebben liggen, liepen flink binnen. De schoenen die in de serie worden gedragen zijn namelijk met 7800% in waarde gestegen.