Vision-S: elektrische auto van Sony maakt debuut op de openbare weg
Lange tijd had Tesla redelijk vrij spel als het ging om elektrische auto’s, maar die tijd is nu wel voorbij. Inmiddels hebben alle grote merken een auto met stekker in hun assortiment. En daar blijft het niet bij. Ook andere bedrijven zien nu een kans om de automarkt te betreden. Sony is er daar één van en hun Vision-S heeft onlangs zijn eerste publieke kilometers gemaakt.
De Sony Vision-S werd een jaar geleden al onthult op de CES 2020. Het was toen nog echt een concept en er waren geen plannen om deze elektrische auto daadwerkelijk op de markt te brengen. Toch waren de reacties op deze mogelijke Tesla-concurrent positief en dus ging Sony door met de ontwikkeling. Eind vorig jaar legde het Japanse bedrijf de laatste hand aan hun eerste werkende prototype en gingen de weg op.
Sony Vision-S gaat de weg op
Dit deed Sony niet in haar thuisland, maar hier in Europa. De Sony Vision-S maakte namelijk haar publieke debuut op de wegen van Oostenrijk. Logisch, want deze toekomstige Tesla-concurrent wordt daar ook gemaakt. Sony werkt voor dit project namelijk samen met Magna Steyr. Een autofabriek in Graz waar ook een aantal duurdere modellen van BMW, Mercedes en Jaguar gebouwd worden.
Sony doet het dus niet alleen, maar samen met partners die ervaren zijn als het gaat om het bouwen van auto’s. Dit maakt de Vision-S meer dan een concept. Het is mogelijk een serieuze poging om marktaandeel weg te kapen bij Tesla en andere fabrikanten. Dat zal niet makkelijk gaan worden, maar de Sony Vision-S heeft wel een aantal interessante features.
Leuk concept? Of serieuze Tesla-concurrent?
Sony wil vooralsnog benadrukken dat veiligheid, entertainment en aanpassingsvermogen erg belangrijk zijn. Zo is de Vision-S uitgerust met veertig sensoren die alles kunnen zien, een zeer indrukwekkend video dashboard en AI dat ervoor gaat zorgen dat de auto zich kan aanpassen aan jouw behoeften. Ook is hij in staat om autonoom te rijden. Op deze fronten lijkt de Vision-S zeker in staat om Tesla te bedreigen, maar dan ben je er nog niet.
Ook range en performance zijn belangrijk, en op dat gebied weten we minder. Wat we wel weten is dat de Sony Vision-S twee elektromotor krijgt. Beiden zijn 200 kw (272 pk) krachtig, dus het totale vermogen ligt op 400 kw (544 pk). Hierdoor zou hij in 4,8 seconden van 0 naar 100 km/u kunnen sprinten. Dat is best snel, maar hoe lang kun je vervolgens doorrijden? De range is nog niet bekend, dus dat blijft voor nu gissen.
Wat gaat de Vision-S kosten?
Ook vanaf wanneer de Sony Vision-S te koop gaat zijn en welk prijskaartje eraan hangt is nog een vraagteken. Voorlopig heeft Tesla dus nog niet zoveel te vrezen, maar als Sony deze lijn kan doortrekken, gaat dat mogelijk in de toekomst wel anders zijn.
Toekomstige concurrentie voor Tesla komt niet alleen uit Japan, maar ook uit China. Zo maakte eerder deze week de Nio ET7 grote indruk met een bizarre range en een revolutionair laadsysteem.