5 onjuiste gedachten over jezelf die het solliciteren belemmeren
Bescheidenheid is een groot goed, maar sla er niet in door. Zelfvertrouwen en een goed zelfbeeld zijn minstens even belangrijk. Vergeet deze onjuiste gedachten over jezelf tijdens het solliciteren.
Belemmerende overtuigingen en gedachten: we hebben ze allemaal. Ze hebben een grotere invloed dan je misschien in eerste gedachte zou denken en het ergste is nog dat we er vaak niet eens van bewust zijn.
Onjuiste gedachten tijdens het solliciteren
Deze vijf onjuiste gedachten houden je onbewust tegen bij het solliciteren. Op welke kun jij jezelf betrappen bij het zoeken naar een nieuwe baan?
1. ‘Ik heb niet genoeg ervaring’
Je komt een leuke vacature tegen en daar staat het weer: je hebt drie jaar werkervaring nodig voor een junior-positie. Realiseer je dat niemand voor de volle 100 procent matcht met de vacature.
Natuurlijk schetsen recruiters hun ideale kandidaat in de vacature, maar vaak bestaat deze helemaal niet. Als jij veel van de andere bullet points kan afvinken, is dit toch het solliciteren waard. Leergierigheid en motivatie zijn namelijk óók heel waardevol.
2. ‘Ik heb niets opmerkelijks bereikt’
Als je het gevoel hebt dat je geen opmerkelijke prestaties hebt geleverd, zal je jezelf zo ook gedragen in sollicitatiegesprekken. Bovendien ga je dan sneller voor andere vacatures, die misschien onder je niveau liggen.
Maak daarom een lijst met alles wat je in je leven hebt bereikt. Vooral als je net uit de schoolbanken komt, kan dat lastig zijn. Maar op de lijst horen ook de afgeronde projecten op school en dat compliment dat je van je leraar kreeg. Ook het overkomen van uitdagingen en het creëren van nieuwe dingen horen op je lijst te staan. Dit zijn vaardigheden die bij elke baan van pas komen.
3. ‘Ik weet niet of ik de baan wel aankan’
Als je onzeker bent over je eigen kunnen, moet je dit bij de kiem smoren. Dit sijpelt namelijk niet alleen door in de vacatures die je uitkiest om op te reageren, maar ook als je eenmaal op gesprek mag komen. Wanneer je ergens in je achterhoofd denkt dat je eigenlijk de baan niet aankunt, straal je dit ook uit tijdens het solliciteren.
Natuurlijk is er een duidelijk verschil tussen écht de baan niet aankunnen en onzekerheid omdat het bijvoorbeeld de eerste keer is dat je met een bepaald programma zal gaan werken.
4. ‘Ik heb niet de juiste opleiding gedaan’
Natuurlijk helpt het juiste diploma, maar tegenwoordig zijn HR-specialisten getraind om buiten de standaard te denken. Ze kijken daarom eerder naar wat je al bereikt hebt en hoe leergierig je bent. Als je wel wordt afgewezen voor banen, vraag dan om feedback. Aan deze punten kun je vervolgens werken door middel van trainingen en online cursussen.
5. ‘Ik ken niet de juiste mensen en ben niet goed in netwerken’
Ook hier geldt weer: het helpt onwijs om een goed netwerk te hebben. Zeker in bepaalde branches kan het je extra kansen bieden. Maar als je nog geen bestaand netwerk hebt, hoeft dat echt niet te betekenen dat het nooit gaat lukken bij het solliciteren.
Bovendien kun je actief gaan netwerken. Dit houdt tegenwoordig niet alleen in dat je ongemakkelijk op netwerk-events kaartjes moet gaan uitwisselen. Je kunt ook via LinkedIn en zelfs bijvoorbeeld Instagram netwerken. Dat is gewoon een kwestie van oefenen.