3 kernpunten tijdens je sollicitatie volgens een ervaren CEO
Waar zijn werkgevers nou echt op zoek naar tijdens een sollicitatiegesprek? Welke eigenschappen en dingen moet je kunnen laten zien om de baan te bemachtigen? Winston Ibrahim is de oprichter en CEO van Hydros en licht een tipje van de sluier op. In een artikel op Minutes deelt hij de eigenschappen waarnaar hij op zoek is als hij een sollicitatiegesprek voert.
Ibrahim voerde honderden sollicitatiegesprekken en er zijn drie grote punten waar hij naar op zoek is als hij spreekt met potentiële kandidaten.
1. Een klik
Het lijkt een gek idee om niet voor de persoon te gaan die het meest gekwalificeerd is, maar toch gebeurt het vaker dan je misschien denkt. Net zo belangrijk als kwalificaties is namelijk ‘de klik’. Met de persoon wie je interviewt én met de werkcultuur.
“Ik wil weten dat de mensen met wie ik mezelf omring, mensen zijn met wie ik veel tijd wil doorbrengen”, zegt Ibrahim daarover. “Ik wil weten wie ze zijn, waarin ze geïnteresseerd zijn, wat hen drijft, wat hen motiveerde om überhaupt dit carrièrepad te bewandelen, enzovoort. Al deze kleine details onthullen veel over iemand, en geven je inzicht in wat je kunt verwachten als je samenwerkt.”
Ja hallo, denk je nu, dit is toch geen eigenschap waar ik aan kan werken? Of kan laten zien als ik het niet voel? Toch kun je jezelf wel degelijk voorbereiden op het gesprek met ‘de klik’ in je achterhoofd. Dit is namelijk precies de reden dat vragen als ‘Wat zijn je hobby’s?’ en ‘Vertel eens iets over jezelf’ worden gesteld. Je hierop goed voorbereiden maakt daarom al een wereld van verschil.
Weet je van jezelf dat je erg zenuwachtig wordt bij sollicitatiegesprekken, en vind je het daarom moeilijk om jezelf te zijn? Werk dan voor het gesprek actief aan het onder het controle houden van die zenuwen.
2. Zelfstandigheid
Het laatste waar een baas of manager om zit te wachten, is iemand die ze moeten micro-managen. Ze zijn op zoek naar iemand die voor zichzelf kan denken en problemen aanpakt. Naar iemand die zelf op zoek gaat naar een nieuwe taak, in plaats van elke keer aan te kloppen als ze ergens mee klaar zijn.
“Als ze tegen een probleem aanlopen, wat zouden ze dan doen? Niet wat ze ‘zeggen’ dat ze zouden doen, maar wat zouden ze daadwerkelijk doen? Hoe reageren ze op stressvolle situaties? Moet ik ze micro-managen? De meest waardevolle persoon die je kunt aannemen, is iemand die zichzelf kan managen”, zegt Ibrahim.
Laat in je antwoorden dus merken dat je zelfstandig bent en je eigen problemen kunt oplossen.
3. Expertise
Natuurlijk is de persoon aan de andere kant van de tafel op zoek naar ervaring en expertise die relevant zijn voor de functie en het soort bedrijf waar je gaat werken. Dat betekent niet dat jij per se bakken aan ervaring nodig hebt bij een zelfde soort functie of bij een soortgelijk bedrijf. Wel is het belangrijk dat jij duidelijk maakt hoe jouw ervaring in het verleden je gaat helpen bij deze functie.
“Ik ben oprichter en CEO van een duurzaam waterfiltratie bedrijf genaamd Hydros”, zegt Ibrahim. “Dat betekent niet dat de sollicitant eerdere ervaring moet hebben voor een waterfiltratie bedrijf. Stel dat iemand eerder mueslirepen of energiedrankjes heeft verkocht. Kunnen ze deze vaardigheden en kennis dan toepassen op deze andere markt? Dat is de echte vraag.”
Bedenk voor een sollicitatiegesprek dus goed wat jij kunt meebrengen uit andere rollen en laat dit merken in het gesprek.
Natuurlijk is elke werkgever weer op zoek naar andere dingen en eigenschappen die passen bij de functie waar je op solliciteert. Toch zijn dit drie punten die voor alle functies en organisaties belangrijk zijn, waardoor je jezelf hier goed op kunt voorbereiden.