Snelste waterstof-raceauto ooit komt uit Nederland en heet Forze IX
Zestig studenten van de Universiteit Delft werken aan de snelste waterstof-raceauto ooit. Deze Forze IX is meer dan een ‘studieprojectje’, want de brute wagen wordt echt geproduceerd.
Het team bouwde al de eerste waterstof-raceauto ter wereld, maar pakt het nu nog serieuzer aan. Forze gaat een samenwerking met aan met waterstofautofabrikant Hyundai. Samen bouwen ze de snelste raceauto ooit op waterstof.
Aandrijving van de snelste waterstof-raceauto ooit
De Forze IX wordt aangedreven door een elektromotor, die zijn energie uit waterstof haalt. Het maximale vermogen van de raceauto is 805 pk in boost (voor een paar seconden). Deze pk’s in combinatie met een gewicht van slechts 1.500 kilogram zorgen voor een nul-naar-honderd-sprint van minder dan 3 seconden en een topsnelheid van 300 kilometer per uur.
De studenten worden tijdens het nieuwe project geholpen door ingenieurs van Hyundai, maar hebben zelf ook al enige ervaring met waterstofauto’s.
Niet de eerste auto van team Forze
Het team begon al in 2008. De studenten maakten met de Forze I de allereerste kart op waterstof ooit. Pas bij de Forza IV stapte het team van de kart af en maakte het een raceauto. In 2015 produceerden de studenten de Forze VI. Deze reed in minder dan 11 minuten over de Nürburgring Nordschleife en ging er met de titel ‘snelste waterstof-raceauto’ vandoor.
Sinds 2017 – met de komst van de VII – is het design van de waterstofauto grondig aangepakt. Het ontwerp lijkt sindsdien op een Le Mans-auto. Of de waterstof ook vergelijkbare prestaties gaat neerzetten, blijft nog even afwachten. Het team verwacht de auto in 2022 af te hebben.
Zelf op waterstof rijden
Hoewel waterstoftechniek voor veel mensen nog als toekomstmuziek klinkt, kun je er in Nederland al op rijden. Autovisie-collega Dries van den Elzen reed met de nieuwe Toyota Mirai, een waterstofauto die je al voor 66.000 euro koopt.