Dit zijn de 10 snelste elektrische auto’s in Nederland
Elektrisch rijden heeft naast nadelen als laadtijden en een hoge prijs ook voordelen. Zo accelereren elektrische auto’s erg snel, maar ook de topsnelheid van veel modellen valt niet tegen.
Met onze collega’s van Autovisie doken we de orderboeken in en gingen opzoek naar de tien snelste elektrische auto’s die je in Nederland kunt bestellen.
De snelste elektrische auto’s van Nederland
1. Automobili Pininfarina Battista: 350 km/u
Pininfarina staat bekend als een van de beste auto-ontwerpers aller tijden. Naast designs voor merken als Ferrari, Maserati en Fiat, ontwikkelt een andere tak van het bedrijf een elektrische hypercar genaamd Battista.
Met een topsnelheid van 350 kilometer per uur en een nul-naar-honderd-sprint van minder dan 2 seconden is dit de snelste elektrische auto die je in Nederland kan kopen.
2. Tesla Model S Plaid: 322 km/u
Tussen de elektrische hypercars staat een ‘doodgewone’ Tesla Model S Plaid. Deze luxe sedan is, in de plaid-uitvoering met 1.100 pk, een van de snelste elektrische auto’s.
In slechts 2,1 seconden sprint de Model S naar de 100 kilometer per uur en de topsnelheid ligt op 320 kilometer per uur.
3. Lotus Evija: 320 km/u
Iets minder snel is de elektrische hypercar van Lotus. Het model sprint van nul naar honderd in minder dan 3 seconden. Na 9 seconden schiet hij al door de 300 kilometer per uur-barrière, maar stopt twee kilometer per uur eerder met versnellen dan de Tesla.
Doordat het design van de Evija veel meer snelheid schreeuwt dan de Tesla, sta je toch raar te kijken als je met de hypercar voorbijgereden wordt door een luxe sedan.
4. Tesla Model X Plaid: 262 km/u
Vanaf 320 kilometer per uur maken we een grote sprong naar beneden in de snelste elektrische auto’s van Nederland. De Tesla Model X Plaid haalt een topsnelheid van 262 kilometer per uur en sprint in 2,6 seconden naar de 100 kilometer per uur.
Hoewel dit een stuk trager is dan de Model S, is het behoorlijk snel als we kijken naar het gewicht en omvang van de auto. De Tesla weegt namelijk zo’n 2.450 kilogram zonder passagiers of bepakking.
5. Tesla Model 3 Performance: 261 km/u
De topsnelheid van de Tesla Model 3 Performance ligt 1 kilometer per uur lager dan de Model X Plaid.
Op dit moment is de Model 3 de instapper bij Tesla met een prijs vanaf ongeveer 48 mille. De Performance is er vanaf zo’n 63 mille, maar dan rijd je wel een auto die in de top vijf snelste elektrische auto’s van Nederland staat.
6. Porsche Taycan Turbo S: 260 km/u
Duitse fabrikanten zijn massaal bezig met het elektrificeren van hun vloot. Zo ook Porsche, dat met de Taycan weer een échte sportwagen heeft neergezet, maar dan volledig elektrisch.
De Turbo S variant heeft een topsnelheid van 260 kilometer per uur en een nul-naar-honderd-tijd van 2,8 seconden. Daarmee rijdt hij zijn broertje uit Inglostadt eruit.
7. Audi RS e-tron GT: 250 km/u
De Audi RS e-tron GT heeft een net iets lagere topsnelheid dan de Porsche en sprint in 3,3 seconden naar de 100 kilometer per uur. Hoewel de aandrijflijn en techniek nagenoeg identiek is, levert de Porsche net iets meer vermogen.
Tenminste, in de Turbo S- en Turbo-uitvoering. De normale Taycan en de 4 behoren niet tot de 10 snelste elektrische auto’s van Nederland. De 4s bemachtigt wel een plekje.
8. Porsche Taycan 4S: 250 km/u
Bij de Porsche Taycan 4S dan ligt de topsnelheid ook op 250 kilometer per uur, maar sprinten doet-ie iets langzamer. Na 4 seconden rijdt de 4S 100 kilometer per uur. De Audi e-tron en de Porsche leveren hetzelfde vermogen. Enkel de actieradius is bij de Audi beter.
9. Tesla Model S: 250 km/u
Het rijbereik van de Tesla Model S is nog meer dan dat van de Audi en de nul-naar-honderd-sprint legt hij in 3,2 seconden af. De topsnelheid is echter wel precies hetzelfde. Hiermee staat de Tesla model S voor de tweede keer in het lijstje van de snelste elektrische auto’s van Nederland.
10. Tesla Model X: 250 km/u
Ook de Model X staat twee keer in de lijst, met een topsnelheid van 250 kilometer per uur en een nul-naar-honderd-sprint van 3,9 seconden. Hoewel de Amerikanen de EV-markt domineren, komen er steeds meer nieuwe (fabrikanten van) elektrische auto’s bij. De vraag is dus of Tesla de komende jaren haar positie behoudt.