Wereldberoemde attractie breekt te veel botten en stopt voorgoed
Van 0 naar 180 kilometer per uur in anderhalve seconde. Zo hard ging de Japanse Dodonpa, de achtbaan die zijn passagiers net zoveel G-krachten te verstouwen gaf als de racewagen van Max Verstappen. Afgelopen week werd de voormalig snelste achtbaan ter wereld definitief gesloten.
In de rij voor de legendarische achtbaan Dodonpa hoorde je constant het gedreun van een Taiko, een Japanse oorlogstrommel, door de speakers klinken. Laat het maar aan de Japanners over om spanning op te bouwen voor de voormalig snelste achtbaan ter wereld. Uiteindelijk bleek de attractie voor veel mensen iets té spannend, want ze kwamen met botbreuken uit hun karretje gestrompeld.
In voormalig snelste achtbaan ter wereld was je als Max Verstappen
Toen de Dodonpa in 2001 in het Japanse bergdorp Fujiyoshida het levenslicht zag, was het de snelste achtbaan ter wereld. Vanaf een lanceerplatform werd een treintje met acht passagiers met een persluchtsysteem de baan op geschoten. Destijds ging de achtbaan van 0 naar 172 kilometer per uur in 1,8 seconden. In 2017 werd hij nog eens extra opgevoerd, om de topsnelheid omhoog te tillen naar 180 kilometer per uur. Deze snelheid bereikte hij al na 1,56 seconden.
Bij de acceleratie kwamen er 3.75 G-krachten op de lichamen van de pretparkbezoekers te staan. Dit houdt in dat je 3,75 keer zo rap versnelt als dat je van een wolkenkrabber af zou springen (oftewel je valsnelheid). Ter vergelijking: een astronaut voelt 3 G-krachten bij een raketlancering, een straaljagerpiloot ervaart 4 G-krachten als hij wegvliegt van een vliegdekschip en Max Verstappen krijgt in een gemiddelde bocht 4 tot 6 G-krachten te verduren.
Te veel gebroken botten
Afgelopen week viel het doek voor de achtbaan die sneller wegschoot dan Max Verstappen. De reden: te veel pretparkbezoekers kwamen met botbreuken uit een ritje. Hierbij ging het niet om hoogbejaarden met broze botjes. De slachtoffers hadden leeftijden die varieerden van 21 tot 59 jaar. Ook hielden ze keurig netjes hun handen en voeten binnenboord. Vooral rug- en nekwervels braken tijdens de extreme versnelling aan het begin van de rit − toch geen lullige breukjes. Na de zoveelste gewonde vonden de parkdirecteurs het genoeg geweest. De voormalig snelste achtbaan ter wereld werd stilgelegd en is sinds afgelopen week definitief gecrasht.
In dit voertuig ervaar je sowieso géén G-krachten
Iemand die zich nooit Max Verstappen kan wanen, qua G-krachten noch startsnelheid, is een Nederlandse politieagent. Geen wonder dat ze zo weinig boeven vangen.