Goedkope nieuwe elektrische auto uit Europa is concurrenten voor
Traditionele fabrikanten komen, deels gedwongen door Chinese EV-bouwers, steeds vaker met betaalbare elektrische auto’s op de proppen. De nieuwe Skoda Epiq is daar een voorbeeld van. Hij wordt voor een zachte prijs op de markt gebracht, maar biedt tegelijkertijd veel ruimte, zoals het auto’s van het Tsjechische merk betaamt.
Skoda deelde waardevolle specificaties en eerste beelden van de auto. Het gaat nu nog om een digitaal studiemodel, maar al volgend jaar is de elektrische auto bij de dealer te bewonderen (en bestellen). Daarmee is het model de in 2026 verwachtte Volkswagen ID.2 voor.
Maximale EV-range in de Skoda Epiq
Dat is frappant, want de concerngenoot Skoda leent hetzelfde MEB Entry-platform waarop ook de ID.2 gebouwd zal worden. Dit EV-platform is afgeleid van het grotere MEB-platform waarop grotere elektrische auto’s zoals de Skoda Enyaq en Volkswagen ID.3 staan.
De specificaties zijn dan ook vergelijkbaar met de ID.2, waarmee wij een jaar geleden al kennismaakten. Zo beloven de Tsjechen een actieradius van ‘ruim 400 kilometer’, tegenover de maximaal 450 kilometer die de ID.2 op een volle accu kan rijden.
Skoda Epiq is EV met veel ruimte
Skoda pronkt daarnaast met de ruimte die de Epiq biedt. Belangrijk, want interieurruimte is een van de kernwaarden van budget-merk Skoda. Ondanks zijn beperkte lengte van 4,10 meter, belooft het merk een respectabele 490 liter aan bagageruimte.
Ook hier zien we overigens gelijkenissen met de Volkswagen ID2. Hoewel de Duitsers nog geen exacte kofferbakruimte hebben genoemd, gaven zij aan dat de ID.2 de buitenmaten van een Polo aanhoudt, met de binnenruimte van een Golf.
Prijs van de elektrische auto
De Skoda Epiq wordt voorzien van bidirectionele laadtechniek. Dat betekent dat je je auto ook als een soort gigantische powerbank kunt gebruiken en andere apparaten van stroom kunt voorzien. Ook is je smartphone te gebruiken als autosleutel en wordt de EV voorzien van alle (vaak vervelende) veiligheidsfeatures waaraan moderne auto’s in Europa moeten voldoen.
Skoda is als budgetmerk over het algemeen iets goedkoper dan andere merken uit de Volkswagen-familie. Deze Skoda Epiq wordt echter net als de ID.2 voor zo’n 25.000 euro op de markt gezet. Goedkoper wordt lastig, want dat slinkt de winstmarge (die al niet groot is bij compacte auto’s) en veel duurder kan ook niet, want dan prijst het zichzelf uit de markt. De Fransozen komt immers dit jaar al met een remake van de iconische Renault 5 die eveneens 25.000 kost.
Wellicht toch minder actieradius in de elektrische auto
Voor dit bedrag is het overigens nog niet duidelijk op hoeveel rijbereik je exact kunt rekenen in de Skoda Epiq. Het instapmodel krijgt vermoedelijk een kleinere batterij (om de kosten te drukken) en daarmee ook een kleinere range, zoals ook bij de Renault 5 het geval is. De instapversie van de nieuwe Renault-EV komt namelijk slechts 300 kilometer ver op een volle accu.