Hoe Saudi-Arabië met miljarden aast op overname Formule 1
De Formule 1 is de laatste jaren gigantisch gestegen in populariteit en dat is niet onopgemerkt gebleven. Saudi-Arabië, waar komend weekend de Grand Prix plaatsvindt, aast op een overname van de F1-rechten. Een eerste poging is mislukt, maar daarmee is de boot nog lang niet definitief afgehouden.
Begin 2017 kocht Liberty Media de raceklasse voor 4,4 miljard dollar. Sindsdien heeft het bedrijf de entertainmentfactor van de raceserie flink vergroot. Denk aan het toevoegen van nieuwe races in bijvoorbeeld de Verenigde Staten, maar ook het samenwerken met Netflix in de hitserie Drive to Survive.
Formule 1 als visitekaartje
Het aantal kijkers steeg, ondanks het feit dat de raceklasse gratis kijken minder makkelijk is geworden. Duitse en Britse zenders zenden niet langer alle races gratis uit. Voor Nederlanders is het dus kiezen tussen ViaPlay of F1 TV Pro.
Dat de raceklasse in trek is, merkt ook Saudi-Arabië. Sinds 2021 staat een race in het woestijnland op de kalender. Blijkbaar voldoet die Formule 1-race niet als visitekaartje van Saudi-Arabië. Het Arabische land wil meer. Alles.
3 aanpassingen in Saudi-Arabië na de absurde Formule 1-race van 2021
Vorige maand bleek een investeringsfonds uit Saudi-Arabië namelijk serieuze interesse te hebben in de commerciële rechten. Hoe serieus? 20 miljard dollar serieus. Het moge duidelijk zijn dat het land geld ziet in de Formule 1.
Gek genoeg was het niet Liberty Media, maar FIA-president Ben Sulayem die als eerste inging op dit megabod. De FIA is het overkoepelende bestuursorgaan van de Formule 1. “Gebruik verstand en kom met meer dan alleen geld”, stelde Sulayem op social media.
Liberty Media boos
Bij Liberty Media schoot dit in het verkeerde keelgat. Het bedrijf is eigenaar van de commerciële rechten van de Formule 1 en mag dus helemaal zelf bepalen wat het daarmee doet. Daar gaat de FIA niet over. “Sulayem heeft zich op een onacceptabele manier bemoeid met onze zaken”, schreef het bedrijf in een officiële brief naar de FIA.
Waarom Formule 1-auto’s vandaag extreem kleine motoren hebben
Voor Liberty Media zou dat een rendement van ruim 354 procent in slechts zes jaar betekenen. Dat is nou een goede belegging en lijkt een aantrekkelijk aanbod. Toch heeft de huidige eigenaar vriendelijk bedankt. Waarschijnlijk ziet Liberty Media zelf ook de cashcow-kansen die de Formule 1 biedt.
Saudi-Arabië en ‘sportwashing’
We zien de laatste tijd vaker dat Arabische landen overmatige interesse hebben in populaire sporten. Denk aan het wereldkampioenschap voetbal in Qatar eind vorig jaar en Engelse clubs die opgekocht worden door landen. Zo heeft een investeringsfonds uit Saudi-Arabië vorig jaar de voetbalclub Newcastle United overgenomen. Lees meer over het fenomeen ‘sportwashing‘.