Het salaris als vrachtwagenchauffeur, dat weldra fors gaat stijgen
De romantiek van het oneindige asfalt weet steeds minder jongeren te verleiden tot een bestaan als vrachtwagenchauffeur. Door dit personeelstekort worden er wel forse salarisverhogingen in de nabije toekomst verwacht.
Wie veel geld wil verdienen met het besturen van een gemotoriseerd voertuig, kan momenteel beter als buschauffeur aan de slag dan als vrachtwagenchauffeur. Experts verwachten dat hier binnenkort verandering in komt. Manners werpt een blik op het huidige salaris van een vrachtwagenchauffeur én tuurt naar de gouden bergen die aan de horizon prijken.
Het salaris van een vrachtwagenchauffeur anno 2024
In de nieuwe cao beroepsgoederenvervoer werd in 2024 een bescheiden loonsverhoging van 4 procent gerealiseerd voor vrachtwagenchauffeurs. Ook verviel loonschaal A, waardoor nieuwe chauffeurs minimaal instromen op trede B1. Daar hoort een bruto maandsalaris van 2.371 euro bij, op basis van 40 uur. Wie de loonladder een aantal jaren succesvol beklimt, komt vanaf trede D5 voor het eerst boven de 3.000 euro uit.
Daarnaast maakt een vrachtwagenchauffeur aanspraak op een breed scala aan toeslagen. Ritjes langer dan 4 uur leveren 0,75 euro per uur extra op, meerdaagse ritten hebben een toeslag van 1,51 euro per uur. Wie ‘s nachts moet rijden, krijgt hiervoor 3,44 euro bovenop het uurloon. Elke dag die on the road wordt doorgebracht, behalve de eerste en de laatste, levert een bonus van 59,40 euro op.
‘Chauffeurs aan vooravond van enorme salarisstijging’
Aardige extraatjes, maar nog steeds geen vetpot. Die ligt komende jaren wél te wachten voor de beroepsgroep. Dit verwacht Dirk Engelhardt, hoofd van de Duitse werkgeversorganisatie voor Wegvervoer en Logistiek (BGL).
In een interview wijst Engelhardt naar Walmart-chauffeurs in de VS, die met een jaarsalaris van 100.000 dollar meer verdienen dan een gemiddelde arts. Engelhardt voorspelt dat we in Europa binnenkort een vergelijkbare trend zien. Voor elke nieuwe vrachtwagenchauffeur gaan er momenteel namelijk twee met pensioen. In de verre toekomst zouden zelfrijdende vrachtwagens uitkomst kunnen bieden, maar Engelhardt verwacht dat dit op zijn vroegst in 2038 gebeurt.
Tot die tijd kan het personeelstekort alleen worden opgevangen met forse salarisstijgingen. Engelhardt verwacht de komende jaren – vrachtwagenchauffeurs hou je vast – salarissen van 5.000 tot 7.000 euro te gaan zien. Op de redactie vinden we het eerlijk gezegd moeilijk te geloven, maar de beste man is geen koekenbakker en hij praat geen woord Chinees.
Interview met Dirk EngelhardtCAO Beroepsgoederenvervoer