Het salaris van stakende ProRail-medewerkers en de forse looneis
Medewerkers van ProRail staken deze week op meerdere grote stations in Nederland. Ondertussen zitten de onderhandelingen muurvast. Vakbond FNV houdt vast aan een loonsverhoging van 13 procent, terwijl ProRail maar tot 5 procent wil gaan.
Spoorwegbeheerder ProRail moet 7.002 kilometer spoor, 2.305 overwegen, 6.078 wissels en 399 stations goed laten functioneren. Een ondankbare taak, vooral omdat het onderhoud vaak ‘s nachts of in het weekend plaatsvindt. Naast bladeren op het spoor en defecte bovenleidingen, zijn er ook koperdieven actief (hiervoor schakelt ProRail zelfs privédetectives in). Een goed salaris is dus alleszins op zijn plaats, al is de looneis van FNV wel héél fors.
Het salaris van ProRail-medewerkers
De oude ProRail cao liep van januari 2023 tot juni 2024. Hieronder zie je het minimale en maximale loon in twee salarisgroepen: dat van een spoormedewerker in salarisgroep 1 en van een gemiddelde ProRail-medewerker (bijvoorbeeld een treinverkeersleider of een managementassistent) in salarisgroep 6. In beide gevallen gaat het om het bruto-salaris op basis van 36 uur per week.
Salarisgroep 1 | Salarisgroep 6 |
---|---|
Minimaal: 2.645,73 euro | Minimaal: 3.307,79 euro |
Maximaal: 3.159,20 euro | Maximaal: 4.521,51 euro |
In totaal zijn er 11 salarisgroepen bij ProRail. Met een minimaal uurloon van 16,96 euro zit ook de slechtst verdienende baanwerker een stuk hoger dan het minimumloon. De looptijd van de cao kwam al in juni ten einde, maar witte rook voor een nieuwe overeenkomst lijkt nog allerminst in zicht.
Cao-onderhandelingen op dood spoor
Sinds de zomer deed ProRail meerdere malen een loonbod tijdens ‘pittige onderhandelingen’ met de vakbonden. Het eindbod bedroeg 7,9 procent meer salaris voor laagste salarisgroepen en 6 procent voor de middelste salarisgroepen. Vakbonden CNV en VHS Railprofessionals gingen hiermee akkoord. FNV wees het bod niet alleen af, maar houdt tevens vast aan een looneis die bijna dubbel zo hoog ligt.
FNV wil 15 procent meer salaris voor de lagere inkomens en 10 procent voor de middeninkomens. De vakbond stelt dat deze eis noodzakelijk is om de koopkracht van ProRail-medewerkers gelijk te houden, omdat de vorige cao vlak voor de inflatiegolf werd afgesloten. Achteraf kregen ze toen te weinig, dus nu willen ze flink meer salaris. Hierin heeft FNV een punt, al is de looneis van 13 procent allicht wat te veel van het goede. In de vorige ProRail cao was een loonsverhoging van 6 procent opgenomen. Iets minder dan de gemiddelde loonstijging in Nederland, die in 2023 gemiddeld 7 procent bedroeg.
ProRail stelt dat men met een gemiddelde loonsverhoging van 5 procent al ruim boven de gemiddelde loonafspraak is gaan zitten. Deze bedroeg in oktober 3,9 procent.
Vandaag werd er in Rotterdam, Den Haag en Roosendaal gestaakt. Later deze week leggen ProRail-medewerkers in Eindhoven en Maastricht (woensdag) en Zwolle, Groningen en Arnhem (vrijdag) het werk neer.