Dit verdienen Netflix-CEO Reed Hastings en zijn partners in 2021
Je zal tegenwoordig nog moeilijk iemand kunnen vinden die Netflix niet kent. De streamingdienst is in de laatste zeven jaar mateloos populair geworden, en zelfs de komst van andere streamingdiensten heeft nog geen gevaarlijke situaties opgeleverd voor Netflix. Die populariteit is te zien aan de miljoenen die CEO’s Reed Hastings en Ted Sarandos dit jaar op hun bankrekening geschreven krijgen.
Dit verdienen de CEO’s van Netflix in 2021.
Het salaris van de Netflix-CEO’s
Terwijl het enorm goed ging met Netflix en de streamingdienst inmiddels 200 miljoen abonnees heeft, zullen de twee niet veel meer gaan verdienen dan vorig jaar. Net als in 2020 staat het salaris vast op 650.000 dollar voor Hastings, co-CEO en voorzitter van het bedrijf, en 20 miljoen voor Sarandos, mede-CEO en chief content officer.
Huh, denk je nu misschien, waarom krijgt Hastings, die Netflix heeft opgericht, zoveel minder salaris dan de man die pas in 2020 co-CEO is geworden? Beide mannen hebben hetzelfde totale compensatiepakket van 34,65 miljoen dollar. Naast het vaste salaris hebben ze allebei namelijk ook aandelenopties. Bij Hastings komt bijna de gehele 34 miljoen die hij volgend jaar verdient uit deze aandelenopties. Bij Sarandos is dit ongeveer een derde van zijn salaris.
Mocht het in 2021 of later in de toekomst opeens slechter gaan met Netflix, doordat mensen bijvoorbeeld massaal voor een andere streamingdienst kiezen, dan zullen beide mannen dat dus zeker voelen in hun portemonnee.
Ander personeel ook goed betaald
Het zijn overigens niet alleen de CEO’s van Netflix die goed betaald worden in 2021. Ook de werknemers krijgen meer dan ze bij andere bedrijven zouden ontvangen. In een gastbijdrage op CNBC vertelt co-CEO en oprichter Reed Hastings waarom. Bij Netflix nemen ze mensen namelijk aan volgens het ‘rockstar principe’.
Dat zit zo: in de eerste jaren van Netflix groeide het bedrijf hard. Netflix had meer software engineers nodig en maar een bepaald budget wat ze uit konden geven aan salarissen. Hastings stond voor een keuze: neemt hij 10 tot 25 gemiddelde software engineers aan of één ‘rockstar’, die hij evenveel zou betalen als die 10 gemiddelde engineers samen.
Het ‘rockstar principe’ wordt wel vaker gebruikt in de tech-wereld. Dit principe is ontstaan na een beroemd onderzoek in een kelder in Californië. Tijdens het onderzoek kregen negen programmeurs een envelop. Daarin zaten verschillende codeertaken die ze zo goed mogelijk moesten oplossen in twee uur.
De onderzoekers gingen er vanuit dat de beste programmeur zo’n twee tot drie keer beter zou zijn dan de rest. Maar uiteindelijk bleek de beste twintig keer zo snel te kunnen coderen en 25 keer sneller te kunnen debuggen als de slechtste programmeur in de kelder. Sindsdien is het principe dat één ‘rockstar’ veel meer waard kan zijn dan collega’s (die ook prima hun werk kunnen uitvoeren) vaak gebruikt in de tech-wereld.
Alleen maar rockstars bij Netflix
Na het aannemen van zijn eerste ‘rockstar’ begon Reed Hastings na te denken. De reden dat de rockstar zo waardevol is, is niet omdat hij of zij zo goed kan programmeren. Het komt omdat de rockstar creatief is en dingen kan zien die anderen niet kunnen. Rockstars bestaan niet alleen onder de software-engineers, concludeerde de CEO. Sindsdien worden alle creatieve rollen binnen Netflix met het rockstar principe aangenomen.
“In alle creatieve rollen is de beste gemakkelijk tien keer beter dan de gemiddelde”, zegt Reed Hastings in het artikel. “De beste publiciteitsexpert kan een stunt bedenken die miljoenen meer klanten trekt dan de gemiddelde.” De keuze om rockstars aan te nemen en meer te betalen, is uiteindelijk een goede keuze gebleken. In het verleden heeft Netflix zich elke keer vernieuwd. Het is deze innovatie die het bedrijf zo groot heeft gemaakt.