Dit salaris verdien je als piloot bij de Nederlandse Luchtmacht
Als je wil werken bij Defensie, is de coolste baan wat ons betreft die van vlieger bij de Luchtmacht. Verdient het een beetje om met je kop door de G-krachten, en je F-16 door de geluidsbarrière te stoempen? En los van het salaris: hoe word je eigenlijk piloot bij de Luchtmacht?
Verscheidene oorlogen hebben Nederland doen inzien dat er hard personeel nodig is bij het leger. Defensie krijgt er elk jaar miljarden bij, pubers worden door minister Ollongren verleid om een redelijk betaald ‘dienjaar’ bij het leger te doen en de salarissen van de soldaten, piloten en zeelui stijgen elk jaar flink. Piloot zijn bij de Luchtmacht legt je tegenwoordig geen windeieren meer.
Zo word je piloot bij de Nederlandse Luchtmacht
Om in aanmerking te komen voor een baan als vlieger bij de luchtmacht hoef je ‘heus geen superman van 1,85 meter te zijn met perfecte ogen’, aldus de opvallend vlot geschreven vacaturetekst van Defensie. En inderdaad, de eisen om in aanmerking te komen voor een opleiding tot piloot van een F-16 of F-35 (het nieuwste model) zijn lang niet zo hoog als we hadden verwacht. Er zijn maar vier basiseisen:
- Je moet minimaal een havo- of vwo-diploma hebben met wiskunde in je pakket óf een hbo- of wo-diploma.
- Je ogen moeten redelijk in orde zijn: je mag geen grotere afwijking dan -3 of +2 hebben.
- Je moet tussen de 1,62 en 1,94 meter lang zijn, al houdt Defensie ook voor vliegers in spe van 1,94 tot 2 meter de deur op een kiertje. Zij worden doorverwezen naar een ‘meten-is-weten’-service (die kun je bellen).
- Je moet minimaal 17 jaar en maximaal 26 jaar en 3 maanden oud zijn.
Voldoe je aan deze voorwaarden? Dan kom je in aanmerking voor de opleiding tot vlieger op de Vliegbasis Woensdrecht. Na het voltooien van een 12 weken durende theoretische opleiding mag je oefenen in je eerste vliegtuig: een Pilatus PC-7. Wij vinden het gevoelsmatig nogal vroeg, maar na 30 vlieguren mag je al opstijgen voor je eerste solovlucht.
Daarna wordt het nog vetter. Het vervolg van je opleiding volg je namelijk in Arizona in de Verenigde Staten. Hierna specialiseer je je verder tot piloot van een helikopter of één van de straaljagers van de Nederlandse Luchtmacht.
Het salaris van een F-16 piloot bij de Luchtmacht
Het salaris dat een piloot bij de Luchtmacht krijgt is top. Je begint met een minimumsalaris van 3.850 euro. Als je nog geen rijbewijs hebt, mag je deze bovendien kosteloos halen bij de Landmacht (dat is blijkbaar ook handig voor piloten).
Naarmate je rang stijgt, stijgt je salaris mee. Als door de wol geverfde piloot van de meest geavanceerde toestellen, de F-16 of F-35, mag je een slordige 10.000 euro bruto per maand bijschrijven. En dat verdienen ze ook, wat ons betreft. Zeker nu.
Werken bij Defensie: het salaris bij de Landmacht
Niet geschikt voor het luchtruim, maar wel voor het loopgraaf? Als je wil werken bij Defensie, check dan in dit artikel welke salarissen je per rang verdient bij de Nederlandse Landmacht.