Rolex klaagt nobel familiebedrijfje aan in ‘agressieve’ rechtszaak
De Zwitserse horlogemaker Rolex heeft een team aan advocaten op Oyster & Pop afgestuurd, een kleine start-up van twee zussen die educatieve producten voor kinderen maakt, inclusief een kinderklok. Er wordt een nieuwe naam geëist en als het aan de Zwitsers ligt moet het betreffende product uit de handel.
Dat internationale topmerken hun merk beschermen, is begrijpelijk. Maar in veel gevallen is de inzet van advocatenlegers door dergelijke bedrijven bij het obsessieve af. Meestal winnen de grote partijen, simpelweg doordat er speciale afdelingen zijn opgericht om patentzaken te winnen. Maar er zijn uitzonderingen, zo ondervond Adidas onlangs nog. We kiezen niet graag partij, maar hier hopen we toch echt op een evengrote nederlaag voor Rolex.
Rolex klaagt Oyster & Pop aan
Het Zwitserse merk staat bekend om verschillende horloges, waaronder de Oyster Perpetual-lijn. Het zijn geliefde klokjes onder een bepaalde categorie rijken en beroemdheden. Zo gaf bokser Floyd Mayweather deze gouden editie aan zijn kleinzoon. Of dat pedagogisch verantwoord is, mag je zelf invullen. Feit is dat niet alle kinderen recht hebben op oesters, als het aan de horlogemaker ligt.
Waar Floyd Mayweather zijn kleinkind opvoedt met een horloge vol diamanten en goud, heeft Oyster & Pop een educatieve klok van verantwoord materiaal ontwikkeld om kinderen de tijd te leren lezen. Het leger aan advocaten beweert alleen dat consumenten de klok, die je via Amazon koopt voor zo’n 25 euro, associëren met het horloge. Oordeel zelf, zouden we zeggen.
Eis in rechtszaak: nieuwe naam, ander logo
Oyster & Pop wordt gerund door twee Engelse zussen, Sarah en Emma genaamd. Met behulp van bevriende basisschoolleraren realiseerden ze zich dat veel schoolklokken belangrijke informatie missen. Dus bedachten ze in 2021 een stille en educatieve kinderklok, die niet afleidt, maar wel leerzaam is.
Het product is een succes en wordt veel verkocht in het onderwijs, maar ook aan particulieren. Inmiddels is het familiebedrijfje uitgebreid met nog een aantal educatieve producten, waaronder een speelse magnetische kalender voor kinderen. Maar Rolex kent geen genade en eist volgens BBC dat het bedrijfje een nieuwe naam krijgt. Ook het webdomein en logo moeten worden aangepast als het aan de horlogegigant ligt, en de klokken moeten uit de handel. Oftewel: einde bedrijf.
‘Agressieve brieven’
Emma Ross-McNairn, die samen met haar zus Sarah Davies het onafhankelijke bedrijf oprichtte, vertelt de BBC dat de brieven van Rolex aan hun bedrijf “teleurstellend en agressief” waren. Ze stelt ook dat het onwaarschijnlijk is dat iemand zou geloven dat de educatieve klokken een product zijn van de prominente uurwerkmaker. Ze voegt eraan toe dat ze waarschijnlijk eerder denken aan de Oyster Card die in de Engelse metro wordt gebruikt dan aan een Rolex.
Eerder slaagde Rolex er al in om de nobele zusjes te weerhouden een handelsmerk aan te brengen in de categorie klokken in de Verenigde Staten, waar het horlogemerk het handelsmerk ‘oyster’ bezit. Helaas voor de eigenaren van Oyster & Pop was het destijds te duur om advocaten in te schakelen voor verdediging in Amerika. Als zodanig kwam de zaak te vervallen en won Rolex USA standaard. “Maar een ingrijpende herziening zoals nu geëist is, zou ons bedrijf kapot maken”, beklaagt Ross-McNairn.
Oyster & Pop heeft nu op Rolex gereageerd met een brief van negen pagina’s, waarin wordt uitgelegd waarom het familiebedrijf denkt dat de beschuldigingen en eisen oneerlijk zijn. Desalniettemin hebben de zusjes beloofd dat ze nooit een horloge voor volwassenen lanceren of de naam van het bedrijf veranderen in simpelweg Oyster.
Strijd om de kroon
Er is hoop voor de zussen, want Rolex wint niet iedere patentzaak. Zo verloor de horlogemaker eerder deze week een rechtszaak over het patent op hun kroon, meldt The Fashion Law.