Nieuw patent Rockstar onthult hoe GTA 6 levensecht wordt
Next-gen games zijn tot nu toe vooral groter en mooier. Is dat echte innovatie? Qua gameplay en inhoudelijke vooruitgang is er de afgelopen jaren weinig spannends gebeurd. Wordt GTA 6 ook enkel nog scherper, kleurrijker en de wereld waarin we rond gaan rennen enkel groter?
Een opgedoken patent wijst erop dat Rockstar ambitieuzere plannen heeft. Het moederbedrijf van de GTA-ontwikkelaar vroeg in april 2019 een opvallend patent aan. Het document in kwestie werd oktober vorig jaar gepubliceerd, en is afgelopen week gespot door oplettende Redit-gebruikers.
Rockstar patenteert toekomst NPC’s
Het patent beschrijft een innovatief systeem voor NPC-gedrag. NPC’s zijn alle door ‘de computer’ aangestuurde personages die de werelden van GTA levendig maken. Achtergrondpersonages. Voetgangers die je omver rijdt. Autorijders die je op hoge snelheid schampt. Je kent ze. Sterker nog, Ryan Reynolds maakt er zelfs een complete film over.
Maar goed, terug naar Rockstar. De GTA-ontwikkelaar beschrijft in het patent een compleet nieuw systeem: ‘System And Method For Virtual Navigation In A Gaming Environment’. Kort door de bocht komt het erop neer dat de manier waarop NPC’s zich gedragen, navigeren en daarmee rondrijden op de schop gaat.
Navigatie
Het nieuwe systeem moet een “realistische virtuele wereld creëren die niet gelimiteerd wordt door hardware- en software-beperkingen.” Dat is significant: in huidige games gedragen NPC’s zich nog erg voorspelbaar, mede door de beperkingen van huidige processor- en werkgeheugen-beperkingen. Tientallen NPC’s met elk hun eigen wil en gedrag simuleren blijft een zware taak voor hardware.
Het document beschrijft de huidige beperkingen van NPC-navigatiesystemen, waarbij wordt opgemerkt dat beperkte middelen betekenen dat de simulatie inboet aan complexiteit. Op dit moment kunnen die beperkingen ervoor zorgen dat sommige NPC’s “verdwijnen als de speler de NPC nadert.”
Geen beperkingen meer
Ook benadrukt het patent dat de huidige NPC-systemen alleen een vooraf bepaald aantal door NPC bestuurde auto’s toestaan, en dat “spelers van een videogame meer dan een vooraf bepaald aantal door NPC bestuurde auto’s in een videogame zouden verwachten voor een realistische ervaring.” Tevens hebben huidige NPC’s geen overkoepelend begrip van hoe het verkeer in elkaar steekt. Daardoor kan een NPC zomaar afrijden op een weg die afgesloten is, iets wat een slimmere NPC zou mijden.
Kort door de bocht: NPC’s zijn nogal voorspelbaar en dom.
Het patent geeft niet exact prijs hoe Rockstar’s innovatieve systeem werkt. Wel wordt de focus specifiek gelegd op hoe NPC’s zich gedragen in het besturen van boten, auto’s en andere voertuigen. Het systeem moet leiden tot een stuk realistischere en daarmee immersive simulatie van rijverkeer. Dergelijke wezenlijke innovatie kan ervoor zorgen dat open werelden minder kil en echt next-gen aan gaan voelen.
GTA 6 of GTA Online?
En dat gaat ver: het patent beschrijft dat elke NPC zijn eigen specifieke kenmerken en eigenschappen krijgt die invloed hebben op hoe men door de virtuele wereld navigeert.” Die kenmerken omvatten een verschillende mate van inzicht in acceleratie, remtijd en afstanden, topsnelheden en bochtsnelheden. De AI van het spel kan die kenmerken gebruiken om veel realistischere autorijders in GTA 6 te simuleren. Elk met hun eigen rijgedrag.
Dat dergelijke innovatie uiteindelijk in GTA 6 belandt ligt voor de hand. Rockstar is immers al jaren bezig met de ontwikkeling van die game, zeven jaar na de release van GTA V is het niet onrealistisch om innovatie te verwachten.
De kans is echter groot dat dit patent in de tussentijd impact gaat hebben op GTA Online. Het document beschrijft namelijk dat het systeem bedoeld is voor “de virtuele navigatie en beheer van objecten in een community voor multiplayer-netwerkgames.” De details verwijzen ook vooral naar Xbox One en PS4, in plaats van de next-gen consoles waarop GTA 6 uit zal komen.
Always online
Het woord ‘netwerk’ is belangrijk. Zoals we eerder beschreven ontstijgt het in het patent beschreven systeem hardware- en software-beperkingen. Dat doet Rockstar niet met behulp van magie, maar door de cloud te gebruiken om NPC-gedrag te genereren.
Wellicht is die cloud-processing niet nodig op de PS5 en Xbox Series X, maar de kans is ook aanwezig dat GTA 6 daardoor een always online-game wordt. Niet alleen voor een betere integratie van GTA Online, maar ook om realistischere NPC’s in de singleplayer-modus mogelijk te maken. Dat ligt in de lijn der verwachting: de tijd van compleet losstaande offline en online-gameplay lijkt voorbij te zijn. GTA Online wordt de toekomst van GTA 6, zoals je hier kunt lezen.