Weet dit voordat je een roadtrip begint met een elektrische auto
‘Ik wil gewoon op vakantie kunnen’, wordt vaak geroepen als we vragen wat iemand tegen EV’s heeft. Het idee leeft dat een roadtrip met een elektrische auto niet zou kunnen. Manners neemt de proef op de som en stapt achter het stuur van een nieuwe Audi Q8 e-tron.
Deze Q8 e-tron is overigens niet helemaal nieuw. We kenden het model voorheen al als de e-tron, Audi’s eerste serieuze elektrische auto. Nu ze meer EV’s tekenen in Ingolstadt, hebben de Duitsers een Q8-embleem achterop de e-tron geplakt. Op die manier moet jij als klant weten dat je deze auto hoog moet plaatsen in het Audi-gamma. Maar hoe is-ie ook goed genoeg voor een roadtrip?
Roadtrip met een elektrische auto
Om daarachter te komen zetten we koers richting de grens met onze zuiderburen. Hoewel we in de Audi Q8 e-tron 50 zitten, de instapversie, moet de afstand naar onze eerste stop geen probleem zijn. Uiteraard hebben we de 89 kWh-accu voor vertrek volgeladen, waardoor de actieradius van deze elektrische auto volgens de WLTP-meetmethode zo’n 480 kilometer zou moeten zijn.
Tip één voor EV-roadtrippers: vertrouw hier niet blind op. In de praktijk kom zul je deze range niet halen, zeker niet als je ‘s winters op pad gaat. Koud weer heeft veel invloed op de batterij en dus op je actieradius. Gelukkig schijnt er een felle zomerzon door ons panoramadak. Een bereik van 350 kilometer zit er wel in. Meer dan voldoende om op onze eerste bestemming aan te komen.
Geboorteplaats van de Audi Q8 e-tron
De eerste stop is in Brussel. De geboorteplaats van de Audi Q8 e-tron. Hier staat namelijk de fabriek waar alle e-trons op aarde worden gebouwd. We parkeren onze Q8 e-tron voor de deur en hangen hem aan de stekker. Aan deze AC-paal laadt de decadente Duitser met 22 kW. Snelladen kan de Q8 e-tron tot 170 kW. Dit snelladen biedt uitkomst als je een langere roadtrip wil maken met je elektrische auto. In het tijdsbestek van een lunchpauze laad je eenvoudig honderd(en) kilometers aan range bij.
Vandaag de dag zijn snelwegen, met name die in Nederland en België, bezaaid met snellaadstations van bijvoorbeeld Fastned. Maar ook in Duitsland, Frankrijk, Zwitserland en zelfs het Verenigd Koninkrijk vind je de gele laadstations al. Hoewel vooraf heel even checken waar je ongeveer bij zal moeten laden, is het niet nodig om panisch je roadtrip meter voor meter uit te stippelen. De range van EV’s wordt steeds beter (deze elektrische gezinsauto kan bijvoorbeeld al 1.000 kilometer rijden) en het laadnetwerk groeit met de dag. Bereid je roadtrip dus ook weer niet té goed voor, daarmee verdwijnt de impulsiviteit en daarmee ook de lol van je reis.
Goed geoliede machine
Tijdens de rondleiding door de Audi-fabriek valt op hoe stil het is. Elke kracht weet exact wat-ie moet doen en men is niet alleen goed ingespeeld op de machines, maar ook andersom. Huh? Ja, er zijn verschillende robots in de fabriek die rekening houden met het personeel. Zo zijn er high-tech, zelfrijdende karretjes die de loodzware batterijvloeren door de fabriek vervoeren. Terwijl we verwonderd naar de productielijn staren, worden we door een autonoom wagentje vriendelijk wakkergetoeterd. Of we even op zij willen stappen.
We besluiten de arbeidskrachten niet langer in de weg te lopen en stappen weer in de Audi Q8 e-tron, die hier waarschijnlijk enkele maanden eerder zelf uit de fabriek rolde. We rijden midden door Brussel als we de EV toch op een nadeel betrappen. Hoewel elektrisch rijden veel voordelen kent in de stad, komen de meeste elektrische auto’s niet zo soepel tot stilstand. Over zijn remcapaciteiten hebben we niets te klagen, maar het is het allerlaatste stukje van de remweg. Het moment dat de auto echt tot stilstand komt. Bij een auto met verbrandingsmotor laat je de rem op dat punt weer lichtjes vieren, waardoor de motor de aandrijflijn weer een beetje op spanning zet en de laatste centimeters vloeiend verlopen. Bij een elektrische auto lijkt het remmen soepel te verlopen, tot de allerlaatste centimeters. Daar komt een EV iets abrupter tot stilstand.
Als we dan toch aan het mierenneuken zijn: in het interieur van de Audi Q8 e-tron vinden we een aantal harde plastics. Kras je bijvoorbeeld met je nagels over het dashboardklepje of de opbergvakjes in de deuren, dan voelt en klinkt dat erg goedkoop. Niet iets wat je mag verwachten van een premium-SUV met een prijskaartje van zo’n 85.000 euro. Het is echter ook geen reden om deze elektrische auto te laten staan als je een roadtrip wil maken.
Met elektrische auto naar Paradise City Festival
We rijden dus vrolijk verder. De navigatie begeleid ons naar het Belgische plaatsje Perk, waar het Paradise City Festival plaatsvindt. Een überduurzaam evenement waar bekende namen uit de housewereld draaien. Dit festival gaat een stapje verder als het op duurzaamheid aankomt. Zo vind je op het terrein talloze zonnepanelen, veel gerecyclede materialen (ook de podiumdesigns worden hergebruikt) en zelfs composttoiletten. Ja, dat is precies zoals je het voor ogen ziet.
Daarnaast is het een hemel op aarde voor vegan food-liefhebbers, want je vindt weinig anders. Terwijl wij omringd door de 14.000 andere bezoekers staan weg te dromen bij de overweldigende show van Adriatique, vormt het kasteel op de achtergrond, de ondergaande zon en de idyllische grachten het mooiste decor dat we ooit hebben gezien op een festival. ‘s Avonds laat vertrekken we richting het hotel, waar de Audi Q8 e-tron de nacht aan de lader kan doorbrengen.
Na onze roes te hebben uitgeslapen, vervolgen we onze roadtrip richting het legendarische circuit van Spa-Francorchamps, om de start van de 24 Uur van Spa bij te wonen. Er heerst echter een terneergeslagen sfeer rond de baan. We krijgen te horen dat kort voor onze aankomst de Nederlander Dilano van ‘t Hoff op veel te jonge leeftijd is overleden bij een heftig ongeluk. Wij zijn er stil van.
Grimmige sfeer tijdens de 24 Uur van Spa
In de namiddag wordt de endurance-race toch gestart. De verraderlijke baan droogt in de eerste ronden van de 24 Uur van Spa snel op. De verwachting is dat de GT3-auto’s de komende dag bijna 550 ronden zullen rijden voordat met de finishvlag wordt gezwaaid. Het is niet geheel toevallig dat we langs de baan staan te juichen. Tijdens deze race rijden ook meerdere Audi R8 GT3-auto’s mee. Net als in de Lamborghini Huracán GT3-auto’s ligt ook bij deze Audi’s een 5.2-liter, natuurlijke ademende V10 achterin. Dit waanzinnige geluid wordt afgewisseld door de boxerzescilinders in de 911, het V8-geluid van de Mercedessen en Aston Martins, de zes-in-lijnmotoren in de BMW M4’s en het 2.9-liter twinturbo V6-geluid in de Ferrari’s. Uiteindelijk is het een BMW M4 die zegeviert. De Audi R8 van Scherer Sport PHX heeft wel een podiumplekje bemachtigd.
De podiumceremonie maken wij echter niet meer mee. Wij keren ‘s nachts, terwijl de race nog gaande is, alweer huiswaarts. Het is nog een lange rit van bijna 250 kilometer. Onze Audi Q8 e-tron heeft nog zo’n 300 kilometer aan actieradius. Velen zouden zeggen dat voorzichtigheid dan geboden is, aangezien de range snel kan afnemen als je een stevig doorrijdt. Gedreven door een verlangen naar ons eigen nest, trappen we de elektrische auto toch op zijn staart. Met zijn 340 pk is de Audi niet overdreven rap, maar wel snel genoeg. Bijna de hele rit rijden we tussen de 120 en 150 kilometer per uur. Indrukwekkend is dat de range opvallend stabiel blijft afnemen. Het laatste stukje bewijs dat we nodig hadden om te kunnen zeggen dat een roadtrip met een EV prima kan.