Review: is Xpeng P5 echt de beloofde Tesla Model 3-killer?
Meer en meer Chinese autofabrikanten komen met hun elektrische auto’s naar de Europese markt. Manners Magazine reed met een nieuw model van een nieuw merk in Nederland: de Xpeng P5. Een auto die een Tesla Model 3-killer wordt genoemd. We namen de proef op de som.
Hoewel Xpeng in Nederland een nieuw merk is, verkoopt de fabrikant al ongeveer 100.000 auto’s per jaar in China. Met hulp van investeerders als Alibaba wist het merk al naar Europa te komen. Zo rijden er in Noorwegen twee modellen rond. Is de P5 ook levensvatbaar in Nederland?
De concurrent van Tesla en Polestar
De Xpeng P5 neemt het op tegen Polestar en Tesla. In eerste instantie lijkt het interieur erg op dat van de Amerikaanse concurrent. Minimalistisch en een groot scherm in het midden, dat supersnel en intuïtief werkt. Binnen enkele minuten heb je het systeem onder de knie. Jammer is dat de navigatie geen laadpunten op de ingestelde route aangeeft. Als je meer dan 465 kilometer rijdt, moet je zelf goed je route plannen.
Wanneer je stuurt met de Tesla-concurrent, verhult de P5 zijn Chinese roots. Allereerst door het stuur dat enkel in hoogte verstelbaar is. Iets wat ze in China volgens Xpeng niet belangrijk vinden. De stoelen zitten goed, maar bieden weinig zijdelingse steun.
Op de achterbank van de Xpeng P5, heb je meer dan voldoende ruimte om als volwassene te zitten. Dit in combinatie met de rubberen vloermatten, het eenvoudige doch net afgewerkte interieur en een besturingssysteem dat makkelijk te begrijpen is, maakt het wellicht een ideale taxi of huurauto.
Een derde leefruimte
Nog een typisch Chinese feature is het volledig neerklappen van de voorste zitrij. Hierdoor ontstaat er een grote vlakke zitting. In China is er zelfs een opblaasmatras, bioscoopscherm en koelkastje voor je Xpeng P5 leverbaar. ‘In China ziet men de auto als een derde leefruimte, naast je kantoor en huis’, laat het merk weten.
Achterin de bagagebak kun je tot 450 liter kwijt. Til je het zwarte luik (voor een vlakke laadvloer) op, dan is daar nog eens 70 liter aan opslagruimte aanwezig. De elektrische auto beschikt niet over een frunk.
De Xpeng P5 is vlot en comfortabel
Derde leefruimte of niet, in Nederland gaat het bij de aankoop van een auto meer om de rijeigenschappen. Qua comfort zit het goed. Het onderstel is zacht afgesteld en daarmee ideaal voor op snelwegen of in het stadsverkeer. Ga je steviger rijden met de Polestar-concurrent, dan voel je het gewicht van 1.715 kilogram en kan de auto over plooiingen in de weg wat gaan deinen.
Tempo maken met de Xpeng P5 lukt daarentegen wel goed. Met zijn 211 pk en 310 Nm is hij niet extreem snel, maar vlot genoeg om – nagenoeg – iedere brandstofauto bij het stoplicht het nakijken te geven. Voor de nul-naar-honderd-sprint neemt de EV 7,5 seconden de tijd. Wat dat betreft niet echt een Tesla Model 3-killer, dus.
Laadsnelheid minder goed dan bij Tesla en Polestar
Waar je echter flinke vertraging oploopt, is tijdens het laden. Het 66,2 kWh accupakket heeft een maximale laadsnelheid van 70 kW. Een stuk minder dan bijvoorbeeld Polestar biedt (150 kW). In 36 minuten laad je de Xpeng P5 van 30 tot 80 procent, via de DC-snellader.
Waar Xpeng het verschil wil maken met de concurrentie, is op tech-niveau. Naast de goedwerkende infotainment doet het merk dit in China met een geavanceerd systeem voor autonoom rijden. In Europa is dit systeem nog niet goedgekeurd en moet er aan het eenvoudigere – wel goedgekeurde – systeem nog even gesleuteld worden.
De techniek voor het autonoom rijden heeft moeite met de smalle Nederlandse wegen en geeft continu aan dat je te dicht bij een lijn bent. Een software-update is aanstaande, deze moet er ook voor zorgen dat de stembediening in het Nederlands werkt.
Prijs van de Xpeng P5
Echt veel tijd om deze updates door te voeren heeft Xpeng niet meer. Het bedrijf wil dit jaar nog de eerste Nederlandse modellen uitleveren. De prijs zal ergens rond de 48.000 euro liggen. Hiermee zou hij iets goedkoper zijn dan de Tesla Model 3 (51.990 euro), maar een groter prijskaartje hebben dan de Polestar 2 (46.900 euro).
Dit is de goedkope ‘Chinese Rolls-Royce’ die naar Nederland komt
Of de Xpeng P5 het dus gaat winnen of überhaupt enige concurrentie kan bieden, ten aanzien van Polestar en Tesla, zal de toekomst uitwijzen. Belangrijk hierin zal de uiteindelijke (lease)prijs zijn.