Seat Arona (2021) review: wat al goed was, is nu nog beter en stoerder
Robuust en stoer, dat is de uitstraling die Seat aan de nieuwe Arona wil geven. Hiermee probeert het zich te onderscheiden van andere mini-SUV’s als de Renault Captur en de Opel Crossland X. Maar hoe onderscheidend is het facelift-model en wat is er veranderd ten opzichte van het oude model? Wij namen de Arona mee over de wonderschone wegen in de omgeving van de Spaanse stad Bilbao.
Het faceliftmodel is direct te herkennen aan zijn nieuwe neus. De mistlampen zijn omhoog geplaatst, hierdoor heeft hij een meer offroad-look dan het vorige model. Aan de achterzijde is weinig veranderd. Enkel de spoiler, diffuser en het lettertype van de typeaanduiding is gewijzigd.
Nieuw interieur en verbeterde veiligheid
Grotere veranderingen vinden in het interieur plaats. Zo zie je een nieuw infotainmentscherm in de Arona die vergelijkbaar is aan die van de nieuwe Seat Ibiza. Ook het digitaal instrumentarium en de gekleurde afwerking rondom de luchtroosters zie je in beide facelift-modellen terug.
De nieuwe Seat Arona beschikt over zogeheten Travel Assist. Dit is een samenwerking tussen de Adaptieve Cruise Control en Lane Assist. In de praktijk werken deze systemen goed samen en wordt je op de snelweg al het werk uit handen genomen.
De Seat Arona is voorspelbaar en comfortabel
Ga je zelf aan het sturen dan heeft de B-segmenter voldoende stuurgevoel waardoor hij goed te plaatsen is. Het onderstel biedt zowel op de snelweg als over oneffen wegen voldoende comfort zonder dat de koets al te veel duikt, zelfs niet in de strakke haarspeltbochtjes van het Spaanse Baskenland.
In Nederland is het motoraanbod beperkt tot twee uitvoeringen: een 1.0 TSI met 95 pk en een 1.0 TSI met 110 pk. De minst vermogende motor wordt standaard geleverd met een handgeschakelde vijfbak. De 110 pk is in Nederland alleen leverbaar met een automatische DSG-versnellingsbak. Zowel de 90 pk met handbak als 150 pk-versie komen niet naar Nederland.
De 95 pk Seat Arona is leverbaar vanaf 22.300 euro, wil je meer vermogen dan ben je minimaal 29.600 euro kwijt.
Conclusie
In tegenstelling tot de Seat Ibiza hebben de Spanjaarden bij de nieuwe Arona het front van de auto aangepast. Dit geeft de auto wel degelijk een net iets andere uitstraling. Ook qua interieur, connectiviteit en veiligheid zijn er verbeteringen doorgevoerd. Daarentegen is de mini-SUV qua rijeigenschappen weinig veranderd, al was hier weinig om over te klagen. ‘Never change a winning team!’