Getest: deze goedkope Nederlandse EV is half motor half auto
Stel je woont in de stad en wil graag elektrisch rijden. Dan kun je veel geld stukslaan op een elektrische auto of compactere Birò, maar veel origineler is de Carver. Wij testen deze Nederlandse EV die een brug slaat tussen de motor en de auto.
Je zou kunnen stellen dat de quad dat al is. Hoewel een quad geschikt is als landbouwvoertuig, is die niet ideaal als serieus vervoersmiddel. Je krijgt namelijk het slechtste van beide werelden. Je zit niet beschermd zoals in een auto, maar wordt wel nat zoals op de motor. Daarnaast kun je niet soepel sturen of door smalle openingen rijden, zoals met de motor.
Goedkope EV uit Nederland
Toch is de ideale mix er wel. Aanschouw de Carver: een smalle, Nederlandse driewieler waar je met twee personen droog in kunt zitten. Het voertuig leunt als een motor in de bochten.
Het concept is niet geheel nieuw. Het bedrijf werd al in de jaren negentig opgericht en na jaren ontwikkeling werden in 2007 de eerste Carver-modellen geleverd. Deze kwamen toen nog met een verbrandingsmotor, maar inmiddels hebben de driewielers een elektrische aandrijflijn.
Testrit in de Carver R+ EV
We testen de EV samen met onze collega’s van Autovisie, die een uitgebreide test met microcars houden. Als we voor het eerst achter het stuur stappen, is het even wennen. De Carver stuurt met een groot deel van de koets te leunen. De twee achterwielen blijven altijd op de grond. Het is niet de stuurhoek, maar de kracht waarmee je aan het stuur trekt die bepaalt hoe vlak je over het asfalt gaat.
Nadeel is wel dat de topsnelheid al bij 45 kilometer per uur ligt en dat de Carver bij een beetje enthousiast sturen al paniekerig begint te piepen. De EV verzoekt je dan om iets minder schuin door de bochten te gaan. Jammer, want dat maakt dit elektrische auto-alternatief nou net zo leuk.
Carver als elektrische auto-alternatief
De Carver komt (naast een Cargo-versie) in drie uitvoeringen: Base, R+ en S+. De actieradiussen bedragen respectievelijk 100, 130 en 100 kilometer. Het verschil is dat de S+ als enige een topsnelheid van 80 kilometer per uur heeft. Pas wel op dat je niet te hard rijdt, want de boetes in 2024 worden flink verhoogd.
In de stad zal je die snelheid echter zelden aantikken. Door zijn compacte formaat heb je aan de langzamere varianten al genoeg in het centrum. Bovendien mag je daar al met een brommerrijbewijs in rijden. Nadeel in de stad is wel dat de EV tamelijk luid is op klinkerwegen. Ook is het nogal proppen om iemand achterin te krijgen. Buiten dat is het een geschikt alternatief voor een elektrische auto.
Prijs van de Carver EV
Zowel het exterieur als het interieur van de Carver is veelal plastic fantastic. Dat maakt wel dat het prijskaartje van de Nederlandse EV nog behapbaar blijft. Nieuw koop je deze driewielers vanaf een kleine 11.000 euro en gebruikt vind je niet-Cargo-modellen al voor minder dan 9.000 euro.
Nederlands elektrische auto-alternatief te koop voor habbekrats