Renault bederft feestje van snelle rijders met next level software
Renault gaat nieuwe software in auto’s installeren, waardoor je minder hard kunt rijden. Luca de Meo (CEO van Renault groep) zegt dat een derde van alle verkeersongevallen te wijten is aan overdreven snelheden. Daar moet nu verandering in komen.
Daarom wil de CEO de nieuwe modellen niet harder laten rijden dan 180 kilometer per uur. Ook zusterbedrijf Dacia moet vertragen, al zijn er van beide merken veel modellen die 180 kilometer per uur überhaupt niet halen.
Renault begrenst en komt met ‘Safety Coach’
Voor veel Renault en Dacia-rijders zal de snelheidsbegrenzer dus geen probleem zijn, helemaal niet in Nederland. Maar Renault gaat niet alleen de maximaal haalbare snelheid beperken, de Fransen komen ook met een ‘Safety Coach’.
Tesla Autopilot is zo goed dat bizarre vorm van misbruik op de loer ligt
Dit systeem kan automatisch de maximale snelheid van de auto aanpassen aan de hand van verkeersborden en locatiegegevens. Daarbij houdt het rekening met bijvoorbeeld weersomstandigheden en oplettendheid van de bestuurder.
Steeds meer draagvlak voor begrenzen
Renault is niet het enige merk dat snelheidsbeperkingen instelt om de verkeersveiligheid te verbeteren. Sinds 2020 kunnen nieuwe Volvo’s niet meer harder dan 180 kilometer per uur.
Het is niet vreemd dat Renault en Volvo deze systemen invoegen. In 2019 werd er door Europarlementariërs een wetsvoorstel gedaan, waarin soortgelijke systemen beschreven staan. Door een Intelligent Speeds Assist (hetzelfde als een Safety Coach) zouden in vijftien jaar maar liefst 25.000 Europese verkeersdoden voorkomen worden. Dit betekent dat er 20 procent minder doden vallen op wegen in de Europese Unie. Ook willen de parlementariërs rijstrookhulp en een automatisch noodremsysteem verplichten.
Renault reïncarneert iconisch model: klassieker wordt volledig elektrisch
Het plan was om vanaf mei 2022 deze snelheidsbeperking en andere systemen verplicht te stellen, maar zover is het nog niet gekomen. Toch is het niet ondenkbaar dat dergelijke maatregelen in de toekomst van kracht worden om de verkeersveiligheid te verbeteren.