Reclame op Netflix: zo gaat dat eruit zien in de praktijk
Begin dit jaar kwam Netflix met het nieuws dat er voor het eerst sinds het bestaan van het bedrijf een daling in het aantal abonnees heeft plaatsgevonden. Gevolg: een keldering van het aandeel op de beurs. Reden genoeg voor de streamingdienst om enkele drastische maatregelen te treffen. Jawel, er komt reclame. Maar hoe gaat dat er in de praktijk uitzien?
We vatten voor je samen wat er bekend over is. En hoeveel impact dit zal hebben op jouw Netflix & Chill-avondjes. Alvast even een kleine opsomming van de verwachte veranderingen. Details kunnen nog veranderen.
- Goedkoper abonnement
- Kleiner aanbod
- Reclames in films en series (alleen tijdens het begin en tussendoor, niet op het einde)
- Ongeveer 4 minuten reclame per 60 minuten van een film of serie
- Geen reclame in Netflix Originals
- Alleen grote adverteerders, waarbij Netflix kijkt naar kwaliteit en creativiteit (geen irritante pop-ups, dus)
- Geen optie tot downloaden van films en series
Nieuw Netflix-abonnement met reclame
In principe hoef je je geen zorgen te maken. Met jouw huidige abonnement zal je gelukkig geen reclame te zien krijgen. Netflix lanceert namelijk een nieuw abonnementstype speciaal voor gebruikers die het niet erg vinden om enkele seconden reclame te doorstaan, in ruil voor een verlaagde prijs. Je hoort het goed: in de geruchtenmolen doet een gerucht de ronde dat het nieuwe reclame-abonnement tot de helft goedkoper zal zijn dan het standaardabonnement. Op het eerste zicht geen slechte deal, al zal niet de volledige programmacatalogus inbegrepen zijn.
Voorlopig geeft Netflix weinig tot geen informatie prijs, dus is het nog even gissen naar welke content al dan niet deel zal uitmaken van het advertentieabonnement. In november dit jaar weten we meer, wanneer de streaminggigant het nieuwe abonnement op de markt brengt in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Canada, Frankrijk en Duitsland. De verwachting is dat ook Nederland op een later moment zal volgen. Vanaf dan kun je geen series en films meer downloaden met de goedkopere reclameversie.
Gejuich bij adverteerders
Adverteerders zijn in ieder geval wel blij met de beslissing van de Netflix-bonzen en al zeker nadat eerder ook Disney+ bekend had gemaakt dat ze vanaf december reclameabonnementen gaan aanbieden. In tegenstelling tot Netflix echter, zal de prijs van zo’n abonnement gelijk zijn aan het huidige instapabonnement (7,99 euro per maand) dat op zijn beurt dan weer een prijsverhoging krijgt. De beslissing van Netflix om in november – een maand voor Disney – te beginnen met de reclameversie is duidelijk geen toeval. Ze hopen hiermee hun concurrent te slim en te snel af te zijn. Een nieuwe veldslag in de strijd om de kroon der streamingdiensten dus.
Adverteerders zien het hoe dan ook graag gebeuren. De opkomst van reclamevrije streamingplatforms was een doorn in het oog van menig marketeer. Volgens onderzoeken was de verwachting zelfs dat tegen 2025 consumenten tot 5 procent minder tijd zouden besteden aan het bekijken van reclames. Sinds de onthulling van Netflix en Disney wordt daarentegen een stijging van 1 procent geprojecteerd.
Boter bij de vis
Overigens staan adverteerders niet alleen maar te springen voor Netflix. Het bedrijf staat dan ook bekend om zijn geheimhouding wat betreft kijkcijfers, maar daar nemen bedrijven niet zo maar genoegen mee. Als er een smak geld moet neergeteld worden voor advertenties, willen ze graag boter bij de vis. Your move, Netflix.