Het riante salaris bij ProRail nu staking over is en jij weer op tijd rijdt
De cao-onderhandelingen tussen ProRail en vakbond FNV leken muurvast te zitten, maar plots was er witte rook. De medewerkers van de spoorwegbeheerders krijgen een forse loonsverhoging. Dit wordt hun nieuwe salaris.
Vakbond FNV speelde hoog spel in de slepende cao-onderhandelingen met ProRail. Waar CNV en HS Railprofessionals akkoord gingen met een salarisverhoging van 5 procent, liet FNV zich niet vermurwen. De vakbond bleef vasthouden aan een looneis van maar liefst 13 procent en was bereid om het hele land plat te leggen. Na 8 maanden onderhandelen was er gisteren plots een akkoord. ProRail doet het meest water bij de wijn en tast diep in de buidel.
Cao-akkoord ProRail levert 10 procent meer salaris op
Gemiddeld gezien gaat de ProRail-medewerker er 10% in salaris op vooruit. Deze verhoging wordt stapsgewijs ingevoerd. Allereerst volgt er 4,2% extra loon vanaf juli 2024. Dit krijgen de medewerkers met terugwerkende kracht. Voor de lagere inkomens valt dit hoger uit, aangezien er een vloer van 260 euro is afgesproken. Dit betekent dat de minimale loonsverhoging 260 euro bedraagt. Aangezien het laagste salaris bij ProRail 2.645,73 euro bedraagt, krijgen deze medewerkers er meteen al bijna 10% erbij.
En dat is nog maar het begin. In 2025 volgen er nog twee verhogingen van de cao-lonen. In maart krijgen alle medewerkers er 60 euro bruto en in juli 70 euro bij. Onderstaande tabel toont de nieuwe cao-lonen in twee salarisgroepen van ProRail: dat van een spoormedewerker in salarisgroep 1 en van een gemiddelde ProRail-medewerker (bijvoorbeeld een treinverkeersleider of een managementassistent) in salarisgroep 6. In beide gevallen gaat het om het bruto-salaris op basis van 36 uur per week.
Salarisgroep 1 | Salarisgroep 6 |
---|---|
Minimaal: 3.035,73 euro | Minimaal: 3.697,79 euro |
Maximaal: 3.549,20 euro | Maximaal: 4.911,51 euro |
Een salaris van 3.035,73 euro is zeer fors voor de minst verdienende baanwerker. En dan komen er ook nog een paar aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden bij.
Overige toeslagen en vergoedingen in ProRail cao 2025
Naast extra loon worden ook de secundaire arbeidsvoorwaarden van ProRail-medewerkers flink verbeterd. We zetten de belangrijkste op een rij.
- De onregelmatigheidsvergoeding wordt in drie stappen met meer dan 7 procent verhoogd.
- Het IKB-budget mag gebruikt worden voor het aflossen van studieschuld met een maximum van 1.500 euro.
- Reiskosten worden vergoed voor een maximale afstand van 60 kilometer (voorheen was dat 35 kilometer)
- Verbeterd ouderschapsverlof: 9 weken betaald verlof met 85 procent loonsbehoud (voorheen was dat 70 procent)
Het hele cao-voorstel is hier te lezen. 10 december hopen beide partijen dat het nieuwe akkoord wordt ondertekend. De looptijd is 18 maanden en gaat (met terugwerkende kracht) in op 1 juli 2024.