Met deze oefening los je problemen sneller en beter op
In sommige sollicitatiegesprekken zal de interviewer je een brain teaser geven om je probleemoplossend vermogen te testen. Hoeveel toiletpapier wordt er elk jaar in Frankrijk verkocht? Hoeveel kilometers aan treinrails ligt er in Duitsland? Of hoeveel denk je dat de kauwgommarkt waard is in Nederland? Als je nog nooit zo’n vraag in een sollicitatiegesprek hebt gehad, komt die vraag een beetje uit de lucht vallen.
Wat heeft kauwgom te maken met de functie waarop je solliciteert? Het lijkt dus raar dat een interviewer je deze vraag stelt. En bovendien voelt het ook een beetje nutteloos om het antwoord te gaan schatten, terwijl je het ook in luttele seconden op Google zou kunnen opzoeken.
Probleemoplossend vermogen testen
Toch heeft de vragensteller hier een duidelijk doel mee – en dat is niet jou in paniek brengen. Het is bij het beantwoorden van deze vraag niet het doel om het antwoord goed te hebben. Hij of zij wil namelijk je vermogen om gestructureerd te denken testen. Kan jij logica gebruiken, je deductie-skills laten zien en een grote vraag beantwoorden door veel kleine vragen te stellen?
Als je probleemoplossend vermogen hebt, los je problemen stuk voor stuk en beetje bij beetje op, in plaats van in paniek te raken of juist je schouders op te halen, omdat je geen idee hebt. Neil deGrasse Tyson legt het goed uit met een hypothetisch verhaal. Stel je voor, zei hij. Je stelt twee sollicitanten dezelfde vraag: hoe groot is de toren waarin we ons bevinden?
In dit scenario weet één kandidaat toevallig het antwoord. De andere kandidaat gebruikt gestructureerd denken om tot het antwoord te komen. Hij schat het aantal etages in, berekent de grootte van een etage, en geeft een ruwe schatting. “Wie ga je inhuren?”, vraagt Tyson. “Ik neem de persoon aan die het heeft uitgevogeld.” Het maakt niet eens uit of het antwoord precies goed is, deze persoon zal denken in oplossingen en niet in problemen.
Denk je nu: heel leuk allemaal, maar ik denk niet op deze manier. Geen zorgen, iedereen kan zijn probleemoplossend vermogen verbeteren om problemen makkelijker op te lossen. Hier kan je vervolgens je hele leven van profiteren en niet alleen als je een sollicitatiegesprek hebt.
Oefening om probleemoplossend vermogen te verbeteren
Bij een complex of groot probleem begin je bij wat je wel weet. Schrijfster Hannah Yang deelt op Quora hoe zij de vraag ‘Hoeveel denk je dat de kauwgommarkt waard is in de Verenigde Staten?’ oploste tijdens een sollicitatiegesprek.
Dit waren de stappen die ze volgde:
- Ze wist dat er ongeveer 320 miljoen mensen in de VS leven.
- Ze wist dat de levensverwachting van de gemiddelde Amerikaan 80 jaar is.
- Tieners en volwassenen (tussen de leeftijden 10 en 50 jaar), ongeveer de helft van de populatie, zullen het meest op kauwgom kauwen. Ze nam aan dat 75 procent van hen kauwgomkauwers zouden zijn.
- Kleine kinderen en volwassenen boven de 50 jaar, zullen minder kauwgom kauwen. Ze gokte dat zo’n 25 procent van hen kauwgomkauwers zullen zijn.
- Als je dat uitrekent, betekenen haar argumenten dat er ongeveer 160 miljoen kauwgomkauwers zijn in de VS.
- Gemiddeld zullen die mensen ongeveer een pakje per week kauwen.
- Een pakje bevat ongeveer vijftien kauwgompjes.
- Er zijn 52 weken in een jaar, als je dat naar boven afrondt, koopt de gemiddelde kauwgomkauwer vier pakjes kauwgom per jaar.
- Ze gokte dat één pakje zo’n vijf dollar kost in de VS. Per jaar zijn kauwgomkauwers dus 20 dollar kwijt aan kauwgom.
- Vermenigvuldig je die twintig dollar met de 160 miljoen Amerikanen die wel een kauwgompje lusten, zou dat betekenen dat de kauwgommarkt per jaar 3,2 miljard dollar oplevert.
Het daadwerkelijke antwoord
Yang had geen idee of haar antwoord goed was. Misschien waren sommige schattingen er wel ver naast. Toch bleek ze er niet ver vanaf te zitten. Ze Googelde het antwoord na het gesprek en het antwoord bleek 3,9 miljard dollar te zijn. Maar het antwoord hoefde ook helemaal niet goed te zijn. Ze liet zien dat ze probleemoplossend vermogen had en kreeg de baan. Oké, niet alleen op basis van deze vraag. Maar feit is dat grote CEO’s als Jeff Bezos dit soort vragen het belangrijkst vinden.
Jezelf deze manier van denken aanleren is niet alleen handig voor als je ooit zo’n vraag in een sollicitatiegesprek tegenkomt. Je kunt deze aanpak toepassen op elk probleem waar je op je werk en in je leven tegenaan loopt. De volgende keer dat je tegen een lastig probleem of groot vraagstuk aanloopt, weet je wat je moet doen. Niet meteen de handdoek in de ring gooien, maar beginnen met wat je wél weet en vanuit daar verder kijken.