Dit kost de koppeling van de goedkoopste Lamborghini-occasion
De goedkoopste nieuwe Lamborghini kost je bijna 3 ton. Toch vind je modellen van het Italiaanse supercarmerk al voor veel minder geld als occasion. Maar of dat zo’n slim idee is…
We noemen Lamborghini hier een supercarmerk, maar dat is het striktgenomen al niet meer. Kijk je enkel naar verkoopcijfers, dan is Lamborghini een SUV-fabrikant. De hoogpotige Urus is namelijk het best verkochte model van het merk.
Goedkoopste Lamborghini-occasion van Nederland
Afijn, de SUV’s bewaren we voor een ander maal. Vandaag zoeken we naar een lage, sportieve zit en die we in de vorm van deze Gallardo, de voorganger van de huidige Huracán. Dit model mag zich de goedkoopste Lamborghini-occasion van ons land noemen.
Het betreft een geïmporteerde Gallardo uit 2012 met 103.000 kilometer op de teller. Niet weinig voor een supercar. We snappen wel dat er veel mee gereden is, want de bloedmooie Italiaanse kan met haar 5.2-liter V10 zingen als een nachtegaal. De 550 pk sterke tiencilinder ligt achterin en stuwt je in 3,9 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur. De topsnelheid bedraagt maar liefst 320 kilometer per uur.
Prijs van de Gallardo
Voor de occasion wordt 82.000 euro gevraagd. Fors minder dan de bijna 250.000 euro die er elf jaar geleden voor werd betaald. Hoewel de Lamborghini nu minder kost dan een nieuwe BMW iX, is enige voorzichtigheid geboden bij dergelijke exclusieve supercars.
De aanschafprijs mag dan door de jaren heen geslonken zijn, de onderhoudskosten zijn dat niet. En zeker bij een exemplaar met een hogere kilometerstand is dat iets om rekening mee te houden.
Prijs van een koppeling en andere onderdelen
We geven je graag enkele voorbeelden. Te beginnen met een koppelingsplaat. Het slijtageonderdeel is bij elke auto prijzig om te vervangen. Reken bij een alledaagse auto grofweg op zo’n 500 tot 1.000 euro. Een nieuwe koppelingsset voor deze Lamborghini Gallardo-occasion kost je bijna 3.500 euro.
Maar dan ben je er nog niet. Een koppeling vervangen is zo duur, doordat er veel arbeidsuren in gaat zitten om deze ingreep uit te voeren. Deze kosten, die bij een Lamborghini niet mals zullen zijn, komen er dus nog bij.
Andere voorbeelden relatief simpele onderdelen met een behoorlijk prijskaartje zijn de oliekoeler (615 euro), een enkele draagarm (350 euro) en een setje remschijven kost je bijna 1.700 euro. Dan ben je met deze occasion nog goed uit, omdat-ie geen keramische remschijven heeft. Die kosten je maar liefst 3.800 euro per stuk. Dat is minder dan een remschijf van Max Verstappens privéauto kost, maar zorgt nog altijd voor een prijzig onderhoudsbeurtje.