Deflatie in de supermarkt: zoveel minder kosten boodschappen nu
Onwaarschijnlijk nieuws in tijden van inflatie, maar hartstikke waar. De prijzen van boodschappen dalen, aldus de Consumentenbond. Zoveel betaal je minder in de supermarkt nu de deflatie is ingezet.
Door de recordinflatie van vorig jaar zijn de prijzen van boodschappen enorm gestegen. En dan namen de meeste supermarkten er ook nog een loopje mee, voor nog meer winst. Krimpflatie is slechts een van de misleidende tactieken om de laatste dubbeltjes uit onze portemonnee te persen.
Prijs basale boodschappen omlaag
Maar het kan verkeren. Zo is er nu deflatie merkbaar. De prijzen voor de meest basale boodschappen zijn voorzichtig aan het dalen, meldt de Consumentenbond.
Het afgelopen half jaar werden belangrijke producten als melk, koffie, rijst en aardappelen gemiddeld 3 procent goedkoper, aldus de consumentenorganisatie. De prijsverschillen tussen huis- en budgetmerken en A-merken zijn weer groter geworden.
Zoveel ga je minder betalen in de supermarkt
De bond peilde wat de laagste prijzen in de supermarkten zijn van 120 belangrijke producten. Vooral verse zuivel is volgens de Consumentenbond goedkoper geworden. Zo was een literpak halfvolle melk in een half jaar gemiddeld 20 procent goedkoper geworden en een literpak volle melk 16 procent. Zonnebloemolie werd gemiddeld 27 procent minder duur, een pot pindakaas werd gemiddeld 13 procent goedkoper.
Nog een lange weg voor grootschalige deflatie
Sommige producten werden juist duurder, peilde de bond. Een blik kippensoep steeg gemiddeld 13 procent in prijs. Ook moesten consumenten meer geld neerleggen voor snoep omdat de suikerprijs omhoog is gegaan.
Boodschappen zijn nog altijd 31 procent duurder dan twee jaar geleden, zegt de Consumentenbond verder. De oorlog in Oekraïne zorgde ervoor dat de prijzen van boodschappen stegen. Producenten en supermarkten verhoogden namelijk hun prijzen om de gestegen kosten voor grondstoffen, lonen en energieprijzen te compenseren. Inmiddels zijn de inflatie en de energieprijzen wat lager en dat werkt nu door in de prijzen van boodschappen.