De Porsche Taycan Turbo S een van de minst efficiënte elektrische auto’s
Slecht nieuws voor de echte Porsche liefhebbers. De Porsche Taycan Turbo S blijkt nog minder efficiënt dan de goedkopere Taycan Turbo versie. Deze standaard turboversie stond al bekend als zeer inefficiënt en daar gaat zijn grote broer, de Turbo s dus nog even onderdoor.
De niet bepaald efficiënte Porsche Taycan Turbo S
Porsche presenteerde in september 2019 met trots haar eerste volledig elektrische auto. Deze Porsche Taycan maakte indruk met uitstekende cijfers en verfrissende looks. De krachtigste Turbo S versie heeft ruim 760 pk. De bijna twee ton kostende Porsche kan daarmee een topsnelheid van maar liefst 260 kilometer per uur bereiken. Helaas is het niet allemaal goed nieuws. Waar de Porsche Taycan Turbo en Turbo S versie nog flink tekortschieten, is op het gebied van actieradius.
Tegenvallende cijfers
Het Amerikaanse EPA, een bureau dat de actieradius meet, kwam onlangs met cijfers voor de Porsche Taycan Turbo. Het Amerikaanse bureau staat erom bekend een stuk strenger dan het Europese WLPT-model te zijn. Volgens het Environmental Protection Agency kwam het verbruik van de Duitse sportwagen op een schamele 325 kilometer uit. De cijfers van de 40.000 euro duurdere Turbo S versie zijn nu ook berekend. Met een actieradius van 309 kilometer blijkt deze duurdere versie nog minder efficiënt. Pijnlijk, zeker als je bedenkt dat de Model S het voor de helft van de prijs een stuk beter doet.
Overeenkomsten in techniek Porsche
Op technisch gebied komen de Turbo en de Turbo S versie van de Porsche Taycan nagenoeg overeen. De S-versie heeft tachtig pk meer dan de 670 pk sterke Turbo. Dit is de oorzaak dat de Turbo S net wat minder efficiënt is. Het gewicht van de Taycan helpt ook niet mee. De Porsche weegt mede dankzij zware accupakketten 2305 kilogram.
Geïnteresseerd in de Porsche Taycan? Lees dan hier het artikel over de goedkopere 4S versie.