Nieuwe elektrische Porsche maakt gehakt van Tesla Model S Plaid
De Tesla Model S Plaid is een oppermachtige elektrische gezinsauto’s. Toch lijkt het er sterk op dan de bliksemsnelle EV van Elon Musk moet vrezen voor een nieuwe, snellere variant van de Porsche Taycan. Een pre-productieversie van de elektrische auto laat de Tesla stofhappen.
De Tesla Model S Plaid is een krankzinnige gezins-EV die zonder moeite de duurste supercars het leven zuur maakt, zo merkten ook onze collega’s van Autovisie bij hun jaarlijkse Supertest. De enige elektrische auto’s die het de de 1.020 pk sterke Model S Plaid tot nu toe moeilijk konden maken, waren hypercars zoals de recordverslindende Rimac Nevera.
Tesla Model S van Elon Musk meer dan dragracer
In een rechte lijn is er overigens wel een elektrische sedan die de Tesla weet te overtroeven: de Lucid Air Sapphire. Het indrukwekkende aan de Tesla Model S Plaid is echter dat hij na het aanvinken van het optionele Track Pack niet langer enkel in een rechte lijn weet te presteren.
“De Plaid met Track Pack is veel meer dan een simplistische dragracer. Sterke remmen, een stabiel onderstel en instelbare aandrijf- en regeneratiekrachten leiden tot waanzinnige prestaties en oprecht rijplezier”, schreven onze collega’s van Autovisie over het pk-monster van Elon Musk.
Nürburgring-record verslonden door Porsche Taycan
De Tesla bewees dat eerder al op de beruchte Nordschleife van de Nürburgring, een bijna 21 kilometer lang circuit waar autofabrikanten hun bolides tot het uiterste testen, om vervolgens te kunnen pronken met de resultaten. De Tesla Model S Plaid wist een ronde over de bochtige baan in slechts 7 minuten en 25 seconden af te leggen. Daarmee was het de snelste elektrische productieauto ooit op de Nordschleife.
Die rondetijd is nu aan gort gereden door een pre-productieversie van de nieuwe Porsche Taycan. Deze elektrische auto reed zich het snot voor de ogen op het Duitse circuit en zette een tijd neer van 7 minuten en 7 seconden. Bijna 18 seconden sneller dan de Tesla Model S Plaid van Elon Musk!
26 seconden sneller dan voorheen
Uit enthousiasme heeft Porsche deze rondetijd alvast gedeeld, zonder daarbij al te veel andere informatie over de pijlsnelle EV te vermelden. De rondetijd is zo’n 26 seconden sneller dan die van het huidige topmodel: de Porsche Taycan Turbo S en komt zelfs akelig dicht in de buurt bij de 7 minuten en 5 seconden die de bijna 2.000 pk sterke Rimac Nevera wist te noteren. We zullen tot maart geduld moeten hebben, dan maakt de Duitse autobouwer meer informatie bekend over de vernieuwde Porsche Taycan.