Porsche spreekt zichzelf tegen met grote koerswijziging
Porsche houdt hoop voor de verbrandingsmotor. Het merk is druk bezig met de ontwikkeling van zijn e-fuel, maar ondertussen worden bijna alle modellen elektrisch. 80 procent van de vloot moet in 2030 volledig elektrisch zijn. Een opmerkelijke contradictie.
De e-fuel van Porsche is een duurzame, synthetische brandstof waar auto’s met verbrandingsmotor op kunnen rijden. In de Porsche Supercup wordt er zelfs al mee geracet. Waarom worden dan toch meer en meer auto’s van het merk elektrisch?
Meer elektrische auto’s van Porsche
Op dit moment heeft Porsche één volledig elektrische auto: de Taycan. Maar daar zal spoedig verandering in komen. Zo wordt de volgende generatie Porsche Macan een EV. Deze zal volgend jaar op de markt verschijnen. Daar blijft het echter niet bij. Porsche heeft laten weten ook de Cayenne te elektrificeren. Rond 2025 zal de grote SUV ook verkrijgbaar zijn met een volledig elektrische aandrijving. De Panamera zal ongetwijfeld volgen.
Porsche is van origine natuurlijk een sportwagenfabrikant, daarom komt er volgend jaar ook een sportieve EV in de vorm van de Cayman. Het kleinere broertje van de 911 wordt dus ook elektrisch. Ook de cabriovariant, de Porsche Boxter, zal een elektrische auto worden.
Porsche moet ook wel. De draai naar elektrisch is ingezet en er is simpelweg geen weg meer terug, al is er een Duitse staatssecretaris die dat probeert te voorkomen. Er wordt op beperkte schaal nog wel geëxperimenteerd met auto’s op waterstof, maar de autobranche lijkt zijn keuze al te hebben gemaakt. Electric it is.
Porsche maakt 80 procent elektrisch
Merken worden natuurlijk ook door wet- en regelgeving gedwongen. Er gelden strenge limieten voor de CO2-uitstoot van de modelreeksen van autofabrikanten. Produceer je een enorm ‘onzuinige’ auto, dan zal je daar een zuinig model tegenover moeten plaatsen om de gemiddelde uitstoot omlaag te krijgen.
Die regels worden alsmaar strenger en vanaf 2035 wordt de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor zelfs compleet aan banden gelegd. Het is dan ook niet voor niets dat Porsche zichzelf ten doel gesteld heeft dat 80 procent van zijn vloot per 2030 volledig elektrisch moet zijn. Het zal de befaamde 911 zijn die het langst benzine zal blijven verbranden.
Wie gaat de synthetische brandstof dan gebruiken?
Maar waarom investeert het merk dan nog in e-fuel? Het zal nog wel even duren voordat echt alle auto’s op de weg elektrisch zijn. Op dit moment zijn synthetische brandstoffen nog vrij prijzig, maar in de loop der tijd kan dit veranderen en kan het een uitkomst bieden voor de auto’s die nog met een verbrandingsmotor rondrijden.
Denk daarbij ook aan de grote groep oldtimers. Dit zijn liefhebbersauto’s die vaak slechts enkele keren per jaar buitenspelen. Met e-fuel kun je in je klassieke 911-restomod blijven rijden, zelfs als je links en rechts voorbijgereden wordt door alle elektrische Porsches.