Porsche onthult nieuwe SUV na ingrijpende neusoperatie
Porsche heeft de derde generatie van de Cayenne grondig vernieuwd. Niet alleen op het gebied van aandrijving en onderstel, maar ook het design en de uitrusting zijn stevig onder handen genomen. De meest zichtbare verandering aan de SUV is zijn neus.
Porsche heeft zijn succesvolle luxe-SUV op alle fronten doorontwikkeld. De vernieuwde Cayenne debuteert met een sterk gedigitaliseerd display- en bedieningsconcept, nieuwe chassistechnologie en innovatieve technologische features. Daarmee is het een van de meest uitgebreide product-upgrades in de historie van Porsche. Zo zorgen HD matrix led-koplampen voor verlichting die is afgestemd op elke rijsituatie. Een luchtkwaliteitssysteem filtert verontreinigende lucht in het interieur. En de bijrijder krijgt zijn eigen infotainmentscherm. Met zijn aangescherpte design en krachtigere motoren is de Cayenne een ultieme sportwagen binnen het SUV-segment.
Porsche Driver Experience
Het Duitse automerk integreert een fundamenteel herzien display- en bedieningsconcept in de vernieuwde Porsche Cayenne. De nieuwe Porsche Driver Experience, voor het eerst gebruikt in de elektrische Taycan, is sterk op de bestuurder gericht en optimaliseert de bediening. Functies die de bestuurder vaak gebruikt, bevinden zich direct op of naast het stuur. De keuzestengel links achter het stuur heeft nu extra functies voor het bedienen van de assistentiesystemen. De bedieningshendel voor de automatische versnellingsbak bevindt zich nu op het dashboard. Hierdoor ontstaat op de middenconsole ruimte voor een groot bedieningspaneel voor de klimaatcontrole.
Een andere toevoeging is de nieuw ontworpen cockpit van de Porsche Cayenne, een volledig digitaal 12,6 inch instrumentenpaneel met een gebogen ontwerp en variabele weergaveopties. Het optionele head-up display is geoptimaliseerd en vult het instrumentarium aan. Het standaard 12,3 inch centrale scherm van het Porsche Communication Management (PCM) is harmonieus geïntegreerd in het nieuwe dashboard en biedt toegang tot alle relevante voertuigfuncties.
Apps als Spotify en Apple Music verbreden de connectiviteit in de vernieuwde SUV. Het 10,9 inch grote, geïntegreerde bijrijdersscherm dat optioneel leverbaar is, is ook nieuw in de Porsche Cayenne. De voorpassagier kan het extra touchscreen net als in de Taycan gebruiken om het de bestuurder gemakkelijker te maken, bijvoorbeeld door het navigatiesysteem te bedienen of een mediadienst te selecteren. Een speciaal folie zorgt ervoor dat het scherm vanaf de bestuurdersstoel niet zichtbaar is. Hierdoor is bijvoorbeeld video-inhoud te streamen op het passagiersscherm, ook tijdens het rijden.
Porsche Cayenne krijgt neusoperatie
De vernieuwde SUV krijgt een nieuwe neus met rondere voorschermen, een aangepaste motorkap en nieuwe koplampen die de breedte van de auto accentueren. Aan de achterkant is de SUV herkenbaar aan zijn driedimensionale achterlichten en een nieuw, lager achtergedeelte met een geïntegreerde kentekenplaathouder. Geen Porsche Cayenne hoeft hetzelfde te zijn door een uitgebreid kleurengamma met drie nieuwe kleuren, optionele lichtgewicht sportpakketten met een gewichtsbesparing tot 33 kilogram voor de Cayenne Coupé en een uitgebreid wielengamma met keuze uit 20, 21 en 22 inch wielen.
Matrix led-koplampen zijn nu standaard in de nieuwe Cayenne; HD matrix led-koplampen zijn een nieuwe optie. Met twee high-definition modules en meer dan 32.000 pixels per koplamp pikt de innovatieve technologie andere gebruikers op en dimt het grootlicht met pixelprecisie om ze niet te verblinden. De helderheid van de modules kan, afhankelijk van de rijsituatie, in meer dan duizend stappen worden geregeld.
Nieuwe SUV is rijdende Nostradamus
Ook nieuw in de Porsche Cayenne is een luchtkwaliteitssysteem dat in samenwerking met de navigatiegegevens ‘voorspellende gaven’ heeft. Zo worden naderende tunnelingangen herkend en activeert het systeem automatisch de luchtrecirculatiefunctie. Een optionele sensor detecteert het fijnstofdeeltjesniveau in de lucht en filtert de deeltjes indien nodig meerdere malen. Bovendien filtert een ionisator veel ziektekiemen en schadelijke stoffen uit de lucht, wat vooral goed nieuws is voor inzittenden met een allergie.
Rijders krijgen daarnaast de beschikking over een omvangrijk aanbod aan nieuwe en geoptimaliseerde assistentiesystemen. Daartoe behoren zowel de actieve snelheidslimietassistent als de uitwijkassistent, de afslagassistent en het verbeterde Porsche InnoDrive als onderdeel van de adaptieve cruise control.
Meer rijcomfort en betere prestaties
Porsche rust de Cayenne nu standaard uit met een chassis met stalen veren inclusief het Porsche Active Suspension Management (PASM). Nieuwe schokdempers met tweekleppentechnologie en gescheiden rebound- en compressietrappen zorgen voor optimale prestaties in alle rijsituaties. Het comfort bij een rustige rit, de wegligging bij dynamisch bochtenwerk en de duik- en rolcontrole zijn bij dit chassis merkbaar verbeterd.
De rijervaring kan bovendien verder worden verfijnd met de nieuwe optionele adaptieve luchtvering met tweekamer- en tweekleppentechnologie. Dit verbetert in vergelijking met zowel de standaardophanging als het voorgaande model de rijeigenschappen op de weg, maar ook ernaast. Het onderstel biedt bovendien een nog scherpere differentiatie tussen de rijmodi Normal, Sport en Sport Plus.
Cayenne E-Hybrid: meer vermogen en elektrisch rijbereik
De vernieuwde Porsche Cayenne debuteert met drie verschillende motoren. Een verregaand doorontwikkelde 4.0-liter V8 biturbomotor vervangt in de nieuwe Cayenne S de eerder gebruikte V6-motor. Met een maximaal vermogen van 349 kW (474 pk) en een koppel van 600 Nm – een toename van 25 kW (34 pk) en 50 Nm ten opzichte van zijn voorganger – accelereren de SUV en SUV-coupé in 4,7 seconden vanuit stilstand naar 100 kilometer per uur. De maximumsnelheid bedraagt 273 kilometer per uur. De 3.0-liter V6 turbomotor blijft in het programma, maar levert nu 260 kW (353 pk) en 500 Nm, ofwel 10 kW (13 pk) en 50 Nm meer dan voorheen.
Daarnaast vormt deze zescilindermotor de basis voor de aandrijflijn van de Porsche Cayenne E-Hybrid. In combinatie met een nieuwe, 30 kW sterkere elektromotor met 130 kW (177 pk) stijgt het systeemvermogen tot 346 kW (470 pk). Dankzij een hoogvoltageaccu met een grotere capaciteit (25,9 kWh in plaats van 17,9 kWh) is het nu mogelijk om afhankelijk van de uitrusting tot 90 kilometer (WLTP) puur elektrisch te rijden. Ondanks de grotere capaciteit van de accu zorgt een nieuwe ingebouwde lader van 11 kW ervoor dat de laadtijd nu kan worden verkort tot minder dan 2,5 uur, afhankelijk van de gebruikte laadpaal. Tijdens het rijden verhogen de geoptimaliseerde E-Hybrid-rijmodi de efficiëntie van de nieuwe SUV.
Nieuwe SUV vanaf nu te bestellen
De standaarduitrusting van de nieuwe Porsche Cayenne is aanzienlijk uitgebreid en omvat onder meer Matrix led-koplampen, Porsche Active Suspension Management, 20 inch wielen, ParkAssistent inclusief achteruitrijcamera en een smartphonehouder met inductielaadfunctie en tot 15 watt extra vermogen.
De vernieuwde Cayenne is per direct te bestellen en staat vanaf juli 2023 bij de Nederlandse Porsche Centra. De Cayenne E-Hybrid heeft een consumentenadviesprijs van 110.000 euro.; Als Coupé kost hij 113.200 euro. De versie met 3.0-liter V6 kost 146.200 euro. En als Coupé 151.000 euro. De Cayenne S ten slotte kost 182.600 euro of 189.100 euro als Coupé. Meer informatie vind je op de website van Porsche Nederland. Doe ons dan toch deze betaalbare offroad-versie.