Porsche maakt elektrische auto ‘overbodig’ met nieuwe brandstof
Hoewel Porsche druk bezig is met elektrische auto’s, kan de sportwagenfabrikant brandstofauto’s maar niet loslaten. Ze claimen nu een synthetische brandstof te hebben ontwikkeld die het rijden erop net zo groen maakt als rijden in een auto met een elektromotor. De eerste fabriek voor eFuel in Chili is deze week geopend.
Porsche is al even bezig met de ontwikkeling van deze brandstof. Nu gaan ze eindelijk van start met het duurzame hun eFuel. Deze brandstof zou een elektrische auto voorlopig ‘overbodig’ maken.
‘Synthetische brandstof even vervuilend als elektrische auto’
“De emissies zijn veel beter dan de huidige brandstof aan de pomp, er worden minder vervuilende deeltjes en minder NOx (stikstofdeeltjes) geproduceerd”, aldus Frank-Steffen Walliser, hoofd Porsche-Motorsport.
Het rijden op eFuel, zoals het merk de brandstof noemt, zou in totaal net zoveel uitstoten als elektrisch rijden. De fabrikant uit Stuttgart hoeft voor de brandstof geen nieuwe aandrijflijn te ontwikkelen. Door een onaangepaste Porsche 911 GT3 de synthetische brandstof te laten drinken moet de sportwagen net zo milieuvriendelijk zijn als een Taycan.
“Als we volledig gaan produceren, verwachten wij een CO2-reductie van 85 procent ten opzichte van traditionele brandstof”, aldus Walliser in Evo Magazine. De CO2-uitstoot is volgens Porsche vergelijkbaar met die van een elektrisch voertuig, inclusief het opwekken van stroom en de productie van de accu.
Waar de brandstof van Porsche precies uit bestaat en of elke brandstofauto zonder aanpassingen erop zou kunnen rijden, is nog onbekend. De producent verwacht in een pilot al 130.000 liter eFuel te produceren.
Porsche Taycan Cross Turismo
Vooralsnog kan de nieuwe brandstof zich misschien meten met de uitstoot van een elektrische auto, maar de ontwikkeling van accu’s staat natuurlijk ook niet stil. Zo deed de topman van Audi vorig jaar nog een interessante voorspelling over de grootte ervan. Daarnaast is het ook geen straf meer om elektrisch te rijden. Zo testten we onlangs de Porsche Taycan Cross Turismo. Bekijk hier onze review.
Experts onthullen dat thuiswerkers beter geen E10 kunnen tanken