10 duizend Porsches minder en 2 miljard armer door pijnlijk tekort
Afhankelijkheid van een enkele toeleverancier kan tot grote problemen leiden. Dat ondervindt nu ook de Duitse autofabrikant Porsche. Een simpel tekort, namelijk aan aluminiumonderdelen, zorgt voor duizenden Porsches minder en een gat in de begroting.
Onder meer de Porsche Panamera, Macan, Taycan en 911-modelseries worden op dit moment gebouwd. We begrijpen je heel goed dat je deze op je wensenlijstje hebt, maar je zal even geduld moeten hebben. Toch eerst maar de 911 van Katja Schuurman proberen te kopen, zouden we zeggen.
Tekort aan aluminiumonderdelen voor Porsche
Het Duitse automerk Porsche heeft te kampen met een tekort aan aluminiumonderdelen voor zijn auto’s door de overstroming van een productiefaciliteit van een belangrijke Europese toeleverancier. Dat tekort hindert de productie, waardoor Porsche verwacht dat de omzet dit jaar lager zal uitvallen dan eerder gedacht.
Volgens het bedrijf uit Stuttgart kan dat onderdelentekort meerdere weken aanhouden en raakt dat de productie van bepaalde modellen. Deze verstoringen bij productie en leveringen worden waarschijnlijk niet volledig goedgemaakt in de rest van het jaar. De niet nader genoemde toeleverancier beroept zich op overmacht, aldus Porsche.
2 miljard euro en 10 duizend auto’s minder
De omzet zal heel dit jaar nu naar verwachting uitkomen op maximaal 40 miljard euro. Eerder werd hier een bedrag 42 miljard euro voorspeld. Porsche komt woensdag met cijfers over de eerste helft van dit jaar naar buiten.
In een gesprek met analisten zou Porsche hebben gezegd dat er in de tweede helft van dit jaar minstens 10.000 auto’s minder gemaakt kunnen worden door het onderdelentekort. Volgens een analist van zakenbank Bernstein roept de zaak vraagtekens op over hoe de Duitse autofabrikant zo afhankelijk kan zijn van een enkele toeleverancier.
Porsche zei maandag nog afscheid te nemen van een verkoopdoelstelling van elektrische auto’s in 2030. Het bedrijf had eerder de ambitie om bij zijn verkoop van nieuwe auto’s een aandeel van elektrische voertuigen van ruim 80 procent te hebben. Maar die doelstelling is nu volgens Porsche niet langer concreet, door de zwakkere vraag naar elektrische auto’s in Europa en China.